السودانی: افرادی که شکنجه و ناچار به اعتراف اجباری شده‌اند شکایت کنند

"بیش از ٢٨ زندانی تحت شکنجه و به دلیل محرومیت از امکانات پزشکی جان باخته‌اند"
١٠٠ هزار نفر در زندان‌های وزارت کشور و وزارت دفاع عراق در بند هستند
١٠٠ هزار نفر در زندان‌های وزارت کشور و وزارت دفاع عراق در بند هستند

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر عراق، از زندانیانی که شکنجه شده و ناچار به اعتراف اجباری شده‌اند، خواست که شکایت  کنند.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق، اعلام کرد که به دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور، چند وبگاه ویژه برای افرادی که در زندان‌های عراق تحت شکنجه قرار گرفته و به اعتراف اجباری ناچار شده‌اند، ایجاد شده و از آنها خواسته شده که از طریق وبگا‌ه‌ها شکایات خود را قید کنند.

این در حالی‌ست که بر پایه آمارهای غیر رسمی، در حال حاضر ١٠٠ هزار نفر در زندان‌های وزارت کشور و وزارت دفاع عراق در بند هستند.

این آمارها، زندان‌های سازمان اطلاعات، امنیت ملی، مبارزه با تروریسم و حشد شعبی را در بر نمی‌گیرند.

همچنین مرکز ثبت اسناد جنایات جنگی در عراق، اعلام کرده که بیش از ٢٨ زندانی تحت شکنجه و به دلیل محرومیت از امکانات پزشکی و بهداشتی، در زندان‌های عراق جان باخته‌اند.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق، نشانی وبگاه‌های یاد شده را منتشر کرده و خاطرنشان نموده که بر پایه مواد ٥ و ١٩ قانون اساسی عراق، شکنجه دادن و گرفتن اعتراف اجباری از متهم، ممنوع است.

  • بیشتر بخوانید:

     نخست وزیر عراق سازمان اطلاعات را تحت نظارت مستقیم خود درآورد

     السودانی: هیچ جهتی فراتر از قانون نخواهد بود

نخست وزیر عراق، تمهیداتی جدید برای بهبود وضعیت امنیتی و حقوقی در کشورش را در پیش گرفته است. السودانی رئیس سازمان اطلاعات را عراق برکنار کرد و آن سازمان را تحت نظارت مستقیم خود درآورد.

او امروز شنبه اعلام کرد که روند رسیدگی به پرونده کشته شدن استفان ترول، شهروند آمریکایی در بغداد را شخصا پیگیری می‌کند. ترول یک معلم آمریکایی معرفی شده و هفته گذشته در محله کراده بغداد در اثر تیراندازی کشته شد.

مثال آلوسی، سیاستمدار عراق در گفتگو با شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤، اظهار داشت که سودانی می‌خواهد نفوذ گروه‌های شبه نظامی در نهادهای کیلدی از جمله سازمان اطلاعات عراق را متوقف کند.

ب.ن