روزنامه‌ی جوان: ماکرون به ته تجزیه‌طلبی رسید

روزنامه‌ی شرق: مجلس ایران به قاضی تبدیل شده است

اربیل (کوردستان۲۴)- در ادامه‌ی اعتراضات مردم در داخل ایران و تعامل کشورهای غربی با این اعتراضات، روزنامه‌های چاپ تهران نیز  روز یکشنبه ٢٢ آبان ۱۴۰۱، به موضوعات پیرامون این اعتراضات پرداخته‌اند.

برخی از روزنامه‌ها با رویکرد تحلیل داخلی رویدادها به این موضوع پرداخته و برخی دیگر اوضاع کنونی داخل ایران را ناشی از مداخله خارجیان و اجانب ذکر کرده‌اند.

آرمان امروز: پل بین پاستور و بهارستان در حال فروپاشی

روزنامه‌ی آرمان امروز با ابراز سر تیتر" پل پاستور و بهارستان در حال فروپاشی"، به تشدید اختلاف بین مجلس و دولت ایران به ریاست محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی پرداخته و نوشت: "بااینکه دولت و مجلس هر دو از دل جریان اصولگرایی شکل گرفته‌اند، این روزها فضایی توأم با چالش و رویارویی را باهم تجربه می‌کنند. به‌طوریکه شاهد واکنش‌های صریح رئیس قوه‌ی مقننه نسبت به عملکرد دولتی‌ها هستیم."

آرمان امروز بە "خشم اعتراض مردم از عملکرد دولت" پرداخته و نوشته است: «قالیباف سعی دارد به افکار عمومی این ذهنیت را تزریق کند که حسابش از حساب اصولگرایان نزدیک به دولت جداست»  مخصوصاً این روزها که خشم و اعتراض مردم از عملکرد دولت بالا رفته و مردم حمایت مجلس از دولت را زیر سؤال می‌برند،‌ او تلاش دارد با برخی موضع‌گیری‌های انتقادی به دولت و طرح ایده‌ی حکمرانی نو، به‌نوعی خود را در کنار مردم نشان بدهد، نه در کنار دولت.

روزنامه‌ی آرمان امروز در خاتمه این حرکت قالیباف را به‌نوعی به کارزار انتخابات آتی مجلس ربط داده و نوشته است: "به‌هرحال انتخابات دوازدهمین‌دوره مجلس برگزار خواهد شد و طبیعی است، برخی رفتارها با توجه به انتخابات آتی تنظیم شوند".

.

آرامان ملی: چراغ سبز حاکمیت به اصلاحات

روزنامه‌ی آرمان ملی نیز در مطلبی اصلاح‌طلبان را به عنوان نیروی خارج از حاکمیت توصیف کرده و به‌احتمال ادامه‌ی همکاری میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان برای بقای نظام پرداخته و بە نقل از کمال‌الدین پیرموذن، نماینده‌ی سابق مجلس شورای اسلامی نوشته است:" من شنیده‌ام که برخی از آقایان لاریجانی و جهانگیری خواسته‌اند که در صحنه‌ی قدرت حضور داشته باشند. اگر قرار است اصلاحاتی صورت بگیرد باید به شکلی باشد که همه اقشار جامعه در قدرت نماینده داشته باشند تا بتوانند مطالبات آنها را پیگیری کنند."

پیرموزن در ادامه می‌گوید: " البته از این نکته نیز نباید غافل شد که شاید برای اصلاحات کمی دیر شده باشد اما هنوز فرصت باقی است و می‌توان با اصلاحات دقیق و حساب‌شده چالش‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد."

شرق: مجلس قانون‌گذار یا قاضی؟

روزنامه‌ی شرق به موضوع بیانیه‌ی نمایندگان مجلس در حمایت از اعدام معترضان بازداشت شده پرداخته و در مطلبی تحت عنوان "مجلس قانون‌گذار یا قاضی؟" نوشت است: "  یکشــنبه‌ی هفته‌ی گذشــته بیانیه‌ای با ۲۲۷ امضا در صحن علنی مجلس قرائت شد که در آن نمایندگان امضاکننده اعلام کرده بودند: ما نمایندگان این ملت از تمامی مســئولین کشور ازجمله قوه‌ی قضائیه می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر با محاربین که مانند داعش با سلاح‌‌های سرد و گرم به جان و مال مردم تعرض کرده‌اند، برخورد عبرت‌آموز کرده و حکم الهی را نسبت به محاربین در هر لباس و صنف و دستور حیات بخش قصاص را اجرا کنند.

شرق در با "عثمان مزین"، وکیل دادگستری گفتگو کرده و بە نقل از وی نوشت: " نمایندگان از ســوی مردم انتخاب می‌شوند و باید اراده‌ی مردم را بیان کنند؛ ولــی وقتی به این بیانیه ۲۲۷ نماینده نــگاه می‌کنیم، می‌بینیم در آن اصل حرفی از خواســت مردم نیست."

این وکیل کورد درادامه می‌گوید: " نظارت استصوابی باعث شده در مجلس فعلی و حتی ادوار قبلی، نماینده‌ی مجلس، نماینده‌ی مردم نباشد و حرف مردم را بیان نکند و خود را به مردم پاسخ گو نداند.

.

جوان: ماکرون به ته تجزیه‌طلبی رسید

روزنامه‌ی جوان اعتراضات داخلی ایران را به بیرون از این کشور ربط داده و در مطلبی زیر عنوان " ماکرون به ته تجزیه‌طلبی رسید"، با مطرح کردن دیدار مسیح علی‌نژاد با رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: "  روز گذشته اخباری کوتاه و تصاویری اندک از دیدار مسیح علی‌نژاد، فعال رسانه‌ای ضد ایرانی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه منتشر شد. در نگاه اول شاید ابتذال در سطح مراودات اروپا با اپوزیسیون ایرانی به چشم آمد، اما فرانسه‌ای که مأمن تروریست‌های مجاهدین خلق شد، مگر چیزی هم برای از دست دادن در چشم ایرانیان دارد؟"

جوان در ادامه‌ی این طلب نوشت: "یک توئیت که توسط خود علی‌نژاد هم بازنشر شد، نشان داد میزبان اصلی این دیدار، سازمان تجزیه‌طلب «عدالت برای کوردستان» است؛ سازمانی که از گروه‌های کورد تجزیه‌طلب حمایت می‌کند."

کیهان: دست خود را باز کنیم

  روزنامه‌ی کیهان نیز با نسبت دادن اعتراضات به اجانب و خارجیان در یادداشت روز خود تحت عنوان " دست خود را باز کنیم" نوشت: "نقش آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت عربستان، آلمان، فرانسه، انگلیس، بلژیک و بعضی دیگر از کشورها در اغتشاشات ایران کاملاً واضح است و اسناد آن‌هم ازجمله در بیانیه ششم آبان ماه جاری دو دستگاه ارشد اطلاعاتی کشور منتشر شده و - به جز دولت عربستان - خود این کشورها هم آن را تکذیب نکرده‌اند."

 کیهان در ادامه‌ی یادداشت روز خود به قلم سعدالله زارعی می‌گوید: " اگر ما در واکنش به اقدامات ضد ایرانی آنان فقط بیانیه بدهیم و بگوییم می‌دانیم شما چه کرده و چه می‌کنید، قطعاً فایده‌ای ندارد و اطلاعیه بعدی ما را هم به چیزی نخواهند گرفت." و در خاتمه نوشته است: "ما باید هزینه‌های متقابلی متوجه هر کدام از این دولت‌ها بکنیم. امروز امنیت شهروندان ما وابسته به واکنش‌های عملی و نه تریبونی ماست. کاش تریبون‌ها را خاموش کنیم و به سمت تسویه‌حساب برویم، این بازدارندگی می‌آورد و به نفع خود آنان هم هست؛ چون از کارهای پلید دست برمی‌دارند. "

.

/ا.م