فواد حسین: نباید از خاک عراق علیه کشورهای همسایه استفاده شود

"عراق از گسترش روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج استقبال می‌کند"
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر امور خارجه عراق، در دیدار با یک هیئت آمریکایی تاکید نمود که " نباید از خاک عراق برای تهدید علیه امنیت کشورهای همسایه آن استفاده شود".

وزارت امور خارجه عراق، در بیانیه ای اعلام کرد که فواد حسین، وزیر امور خارجه این کشور، امروز یکشنبه در حاشیه کنفرانس سالانه منامه در بحرین، با یک هیئت آمریکایی، دیدار کرده است.

در بیانیه آمده است که هیئت آمریکایی، از باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک، دکتر کالین کال، معاون وزیر دفاع، برت مک گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، گرشوم ساکس، مشاور سیاسی شورای امنیت ملی، رولاند مک کی، مدیر امور خلیج فارس در شورای امنیت ملی و دیوید ماهر، وابسته سیاسی در سفارت ایالات متحده در منامه، تشکیل شده است.

بیانیه، افزوده است که وزیر امور خارجه عراق، در این دیدار تاکید نموده:"نباید از خاک عراق برای تهدید علیه امنیت کشورهای همسایه آن استفاده شود".

آقای فواد حسین، همچنین بر اهمیت رویارویی با چالش‌ها، به‌ ویژه چالش‌های امنیتی، از طریق گفت‌وگوی پایدار، تاکید کرده است "به گونه‌ای که حاکمیت عراق و امنیت و ثبات منطقه حفظ شوند".

نشست فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق با هیئت آمریکایی در حاشیه کنفرانس سالانه منامه _ عکس؛ وزارت خارجه عراق
نشست فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق با هیئت آمریکایی در حاشیه کنفرانس سالانه منامه _ عکس؛ وزارت خارجه عراق

بر پایه بیانیه، در این دیدار تقویت و توسعه روابط عراق و ایالات متحده آمریکا در زمینه‌های مختلف، حائز اهمیت دانسته شده و دو طرف درباره تعهد متقابل به توافق راهبردی بین دو کشور و حفظ منافع مشترک، امنیت، ثبات و حاکمیت عراق، گفتگو کرده‌اند.

و نیز وزیر امور خارجه عراق، خاطرنشان کرده که عراق از گسترش روابط با همه کشورها به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج و ایجاد روابط متوازن بر اساس دستیابی به منافع مشترک، حفظ حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی، استقبال می‌کند.

در بیانیه آمده است که وزیر امور خارجه عراق، از هیئت آمریکایی دعوت کرده که در دومین کنفرانس همکاری و شراکت بغداد که در امان برگزار می‌شود، شرکت کنند و هیئت آمریکایی نیز بر تمایل ایالات متحده برای همکاری با دولت و مردم عراق در زمینه‌های افزایش فرصت‌های اقتصادی، تقویت استقلال عراق، انرژی و مقابله با بحران آب‌وهوایی تاکید کرده‌اند.

هیئت آمریکایی همچنین، تعهد دولت آمریکا برای حمایت از عراق در جنگ علیه سازمان تروریستی داعش را تجدید کرده است.

ب.ن