فراکسیون‌های کوردستانی به جامعه بین‌المللی: برای حفاظت از عراق سیستم دفاع موشکی مستقر کنید

"از اقلیم کوردستان هیچ تهدیدی علیه ایران اعمال نشده است"
حمله هوایی ایران به اردوگاه حزب دموکرات کوردستان ایران در اطراف کویسنجق
حمله هوایی ایران به اردوگاه حزب دموکرات کوردستان ایران در اطراف کویسنجق

اربیل (کوردستان٢٤) – واکنش‌ها به حملات هوایی ایران به اقلیم کوردستان ادامه دارند و ناظران تاکید کرده‌اند؛ حملات در حالی انجام می‌شوند که از اقلیم هیچ تهدیدی علیه ایران، اعمال نشده است.

کنسولگری آمریکا در اقلیم کوردستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد:" شب گذشته بار دیگر حاکمیت عراق از سوی ایران نقض شد، حملات موشکی و پهپادی ایران، جان شهروندان غیرنظامی و بی‌گناه را به خطر انداخته و موجب ویرانی عراق می‌شوند، باید این حملات بی‌باکانه را به اقلیم کوردستان، متوقف کنند".

همچنین سفارت کانادا در عراق، با انتشار بیانیه‌ای، حملات هوایی ایران را محکوم کرد و لازم دانست که ایران این حملات را متوقف کند.

بامداد امروز دوشنبه، سپاه پاسداران ایران، بار دیگر اردوگاه‌های احزاب شرق کوردستان در داخل مرزهای اقلیم کوردستان را مورد حملات هوایی، قرار داد.

در اثر آن این حملات یک نفر جان باخته و خسارات مالی بسیاری به اردوگاه‌ها وارد شده است.

ایران از ٢٨ سپتامبر گذشته تا ٢١ نوامبر، سه بار اردوگاه‌های احزاب کورد مخالف خود در اقلیم را آماج حملات سنگین کرده است که در مجموع جانباختن ٢٢ نفر و مجروح شدن ٦٠ نفر دیگر را به دنبال داشته است.

حمله هوایی ایران به اطراف کویسنجق در ١٤ نوامبر
حمله هوایی ایران به اطراف کویسنجق در ١٤ نوامبر

از طرفی دیگر فراکسیون‌های کوردستانی در مجلس نمایندگان عراق، در بیانیه‌ای با اشاره به حملات هوایی ایران از ریاست مجلس خواستند که در برابر آن موضع جدی در پیش گیرد.

نمایندگان فراکسیون‌های کوردستانی، همچنین به حملات هوایی روز گذشته ارتش ترکیه به اطراف کوهستان‌های قندیل و سوسیان در مرزهای اقلیم اشاره کرده و از ترکیه و ایران خواسته‌اند، حملات به اقلیم را متوقف کنند.

جنگنده‌های ترکیه در این حملات، سنگر‌های حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) را هدف گرفتند.

فراکسیون‌های کوردستانی در بیانیه خود همچنین از سازمان ملل، آمریکا و جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که در قبال حملات، موضع جدی در پیش گیرند و برای حفاظت از عراق، سیستم دفاع موشکی مستقر کنند.

قرار است مجلس نمایندگان در پاسخ به درخواست فراکسیون‌های کوردستانی، فردا سه‌شنبه نشست ویژه برگزار کند.

حمله هوایی ایران به یکی از اردوگاه‌های احزاب سرق کوردستان در ٢٨ سپتامبر
حمله هوایی ایران به یکی از اردوگاه‌های احزاب شرق کوردستان در ٢٨ سپتامبر

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، بر اساس حقوق قانونی خود اقدام به حفاظت از امنیت مرزهایش می‌کند و در داخل و خارج با تهدیدات رویارو می‌شود.

کنعانی افزود که به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذارند، اما به باور آنها "گروه‌های جدایی طلب" که در اقلیم کوردستان پایگاه دارند "قبل از آنکه امنیت ایران را نقض کنند، امنیت و حاکمیت عراق را نقض کرده‌اند".

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که عراق مرزهای خود را با ایران کنترل کند و از "تحرکات مسلحانه" احزاب کورد مخالف آن کشور در نقاط مرزی مشترک، جلوگیری کند.

پارلمان کوردستان نیز در خصوص حملات ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن محکوم کردن شدید آن، حملات را توجیه‌‌ناپذیر خواند.

در بیانیه پارلمان کوردستان، بر ضرورت پایبندی کشورها به عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و قوانین بین‌المللی تاکید شده و از دولت فدرال، شورای امنیت سازمان ملل و جامعه بین‌المللی خواسته شده که در راستای حفظ امنیت منطقه و جهان به وظایف خود عمل کنند.

این در حالی‌ست که ناظران بارها تاکید کرده‌اند، از اقلیم کوردستان هیچ تهدیدی علیه ایران اعمال نشده است.

ب.ن