آمریکا: یک روز دیگر نقض آشکار تمامیت ارضی عراق از سوی ایران

"درباره حضور نیروهای عراقی در مرزها تحقیق می‌کنیم"
حمله هوایی امروز ایران به پایگاه حزب آزاد کوردستان در منطقه پردی
حمله هوایی امروز ایران به پایگاه حزب آزاد کوردستان در منطقه پردی

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر عراق، می‌گوید که شورای امنیت ملی این کشور در خصوص حملات هوایی ایران به اقلیم کوردستان، نشست برگزار می‌کند و سفیر آمریکا در عراق نیز تاکید کرده که مردم عراق از یک همسایه انتظار چنین حملاتی را ندارند.

به دنبال حمله هوایی امروز ایران به پایگاه حزب آزاد کوردستان در منطقه پردی در اطراف اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، آلینا رومانوفسکی، سفیر ایالات متحده در عراق، یک پیام توییتری منتشر کرد و با اشاره به حملات، نوشت:" مردم عراق انتظارشان از یک همسایه این نیست".

در پیام سفیر آمریکا آمده است:" یک روز دیگر، نقض آشکار تمامیت ارضی عراق از سوی ایران. مردم عراق سزاوار این حملات تقریبا روزانه به اقلیم کوردستان، نیستند".

رومانوفسکی خاطرنشان کرده است:"حملات فقط ثبات، امنیت و حاکمیت عراق را تضعیف می‌کنند".

سخنگوی پارت آزاد کوردستان، از احزاب کورد مخالف ایران، به کوردستان٢٤ گفت؛ پایگاه‌هایی که ایران آماج حملات کرده، قبلا تخلیه شده‌اند و حملات تلفات جانی در پی نداشته‌اند.

همچنین جنین هانس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق، پس از حمله هوایی امروز ایران، در یک پیام توییتری از تکرار حملات ابراز تاسف کرد و نوشت:" متاسفانه ما فقط می‌توانیم پیام‌هایمان را تکرار کنیم".

او حملات ایران را غیرقابل تحمل دانسته و تاکید کرده است:" عراق باید متحدانه واکنش نشان دهد، تا فضا برای خصومت بیشتر فراهم نشود".

پلاسخارت متذکر شده است:" قوی بودن در خارج از کشور با ایجاد اتحاد در داخل آغاز می‌شود".

بامداد روز گذشته، سپاه پاسداران ایران، پایگاه‌های حزب دموکرات کوردستان ایران در کویسنجق و حزب کومله کوردستان ایران در زرگویز سلیمانیه را آماج حملات هوایی کرد که در اثر آن یک نفر جان باخت و خسارات مالی بسیاری به پایگا‌ه‌ها وارد شد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، امروز سه‌شنبه در یک کنفرانس رسانه‌ای، ضمن اینکه حملات را "اساسا" مردود دانست، اعلام کرد که شورای امنیت ملی عراق در خصوص این موضوع در چند روز آینده، نشست برگزار می‌کند.

وی افزود که درباره حضور نیروهای عراقی در مرزها تحقیق خواهند کرد و برخی موانع در این خصوص وجود دارند که بایستی برطرف شوند تا تصمیمات اجرا شوند و نیروهای عراقی در مرزها مستقر شوند.

پیش از این رسانه‌های عراق به نقل از سفیر ایران در این کشور، گزارش داده‌اند که تهران از بغداد خواسته است؛ مرزهای اقلیم کوردستان با ایران را کنترل کند.

سفیر ایران، به رسانه‌های عراقی گفته است که همچنین از دولت عراق خواسته‌اند؛ نیروهای مخالف آن کشور را خلع سلاح کنند و به عنوان پناهنده به اردوگاه‌ها بازگردانند.

ایران از ٢٨ سپتامبر گذشته تا ٢٢ نوامبر، سه بار اردوگاه‌های احزاب کورد مخالف خود در اقلیم را آماج حملات سنگین کرده است که در مجموع جان‌باختن ٢٢ نفر و مجروح شدن ٦٠ نفر دیگر را به دنبال داشته است.

ب.ن