بحران آب عراق را در بدترین وضعیت قرار داده است + عکس

کم‌آبی دامداران و کشاورزان را به فقر و بیکاری کشانده است
کم‌آبی دامداران و کشاورزان را به فقر و بیکاری کشانده است
در ٤٠ سال اخیر بی‌ سابقه بوده است

اربیل (کوردستان٢٤) – کم‌آبی شدید بدترین وضعیت را برای عراق به وجود آورده و دامداران و کشاورزان را به فقر و بیکاری کشانده است.

عباس هاشم، نگاه نگران خود را به افق خیره کرد، روز تقریبا رو به پایان بود و گاومیش او هنوز باز نگشته بود، او می‌دانست وقتی که دام‌ها از تالاب برنمی‌گردند، بی‌شک مرده‌اند.

زمین خشک زیر پای او، ترک خورده است و تالاب چبایش در اطراف دجله از توابع ذی قار، در اثر کم‌آبی شدید، به شوره‌زاری خشک تبدیل شده است.

هاشم از ماه مه تاکنون، پنج گاومیش از گله ٢٠ ر‌اسی خود را از دست داده است.

دام‌ها بر اثر گرسنگی ضعیف شده و در شوره‌زار مسموم می‌شوند.  این سرنوشت دیگر گله‌داران نیز هست که دام‌‌شان یا تلف می‌شود یا شیری تولید می‌کنند که برای فروش مناسب نیست.

هاشم گفت:"اینجا قبلا سرشاز از زندگی بود، اما اکنون یک بیابان، یک قبرستان است".

کارشناسان معتقدند که خشک‌سالی ناشی از تغییرات آب و هوایی و عدم توافق سیاسی بین عراق و ترکیه، زیست‌گاه رودخانه‌ دجله و فرات در جنوب عراق را به خطر انداخته است.

کم‌آبی شدید سال جاری، بدترین وضعیت را در ٤٠ سال اخیر، برای عراقی‌ها به وجود آورده است، به گفته وزارت کشاورزی عراق، این وضعیت، دامداران و کشاورزان را به فقر و بیکاری کشانده و بسیاری از آنها را مجبور به ترک مناطق خود و مهاجرت به شهرهای مجاور، در جستجوی کار کرده است.

  • بیشتر بخوانید:

     کمبود آب کاهش ٢٠ درصدی تولید مواد غذایی در عراق را به دنبال دارد

دولت عراق، آب را برای کشاورزان جیره‌بندی کرده است، زیرساخت‌های قدیمی تامین آب و آبیاری این کشور، بازسازی نشده‌اند و امیدها برای رسیدن به یک توافق خوب بین عراق و ترکیه برای تقسیم آب دجله و فرات، کم‌رنگ شده‌اند.

حمزه نور، دامدار ٣٣ ساله، هر روز پنج بار با قایق کوچک خود از میان باتلاق‌ها عبور می‌کند تا گالن‌ها را پر از آب کرده و به دام‌هایش برساند.

او گفت شمار زیادی از گاومیش‌هایش را از دست داده‌ است، اما بر خلاف دیگر دامداران، به شهر مهاجرت نمی‌کند و بر ماندن در روستا اصرار می‌ورزد. حمزه می‌گوید به غیر از دامداری کار دیگری بلد نیست.

صلاح فرهاد، رئیس اداره کشاورزی استان ذی قار، گفت:" ما در برابر کشاورزان احساس شرمندگی می‌کنیم، کشاورزان از ما آب بیشتری می‌خواهند و ما نمی‌توانیم تامین کنیم".

عراق در تامین آب به دجله و فرات متکی است، اما سد سازی‌های ترکیه در مسیر رودخانه، این کشور را با بحران بزرگی مواجه کرده است.

بنا بر توافق ١٩٨٧، ترکیه موظف است که آب دجله و فرات را با عراق تقسیم کند، اما آن کشور در سال‌های اخیر به تعهدات خود عمل نکرده است و به امضای توافق جدید هم گردن نمی‌نهد.

ایران نیز مسیر‌های آبی از جمله رودخانه کرخه را که به عراق سرازیر می‌شد به نفع خود منحرف کرده است و محرومیت عراق از منابع آبی دو چندان شده است.

مذاکرات با این کشور نیز در زمینه تقسیم منابع آبی، نتیجه مطلوبی برای عراق نداشته است.

تلاش‌های عراق برای رفع بحران آب در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی تا کنون بی‌نتیجه بوده‌اند.

خبرگزاری آسیوشیتد پرس

0
1
2
3
4
5
6
8
9
10

 

ب.ن