برای تقویت امنیت مرزهای مشترک با ایران تصمیمات جدید اتخاذ شد

"سودانی برای بررسی حملات ایران علیه اقلیم کوردستان به تهران می‌رود"
استقرار نیروهای مرزبانی در مرزهای مشترک با ایران _ عکس آرشیو
استقرار نیروهای مرزبانی در مرزهای مشترک با ایران _ عکس آرشیو

اربیل (کوردستان٢٤) – در نشست شورای وزیران امنیت ملی عراق، تصمیمات جدیدی برای تقویت مرزهای بین ایران و عراق اتخاذ شد و برخی منابع از سفر نخست وزیر این کشور به ایران با هدف بررسی حملات علیه اقلیم کوردستان، خبر داده‌اند.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نشست شورای وزیران امنیت ملی عراق، که روز چهارشنبه ٢٣ نوامبر، با حضور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و رئیس ستاد فرماندهی نیروی پیشمرگ در خصوص دست‌درازی‌ها و حملات ایران و ترکیه به اقلیم کوردستان برگزار شده، تصمیمات مهمی اتخاذ شده است.

بر پایه بیانیه، تصمیمات عبارتند از:

یک: برنامه ریزی برای استقرار مجدد نیروهای مرزبانی با هدف کنترل تمامی مرزهای مشترک بین عراق و ایران.

دو: تامین تمامی نیازمندی‌‌های لجستیکی برای نیروهای مرزبانی، تقویت آن از لحاظ نیروی انسانی و تامین نیازمندی‌های لازم مالی و حمایت تسلیحاتی از آن به طوریکه قادر به انجام وظایف خود شود.

سه: وزارت کشور نیروی انسانی بیشتر برای تقویت پایگاه‌های مرزی تامین کند.

چهار: هماهنگی با دولت اقلیم کوردستان و وزارت پیشمرگ برای اجرای ماده‌های یک و دو، با هدف هماهنگ ساختن تلاش‌های ملی در راستای حفاظت از مرزهای عراق.

نشست شورای وزیران امنیت ملی عراق با حضور رئیس ستاد فرماندهی نیروی پیشمرگ
نشست شورای وزیران امنیت ملی عراق با حضور رئیس ستاد فرماندهی نیروی پیشمرگ

پیش از این نخست وزیر عراق، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که شورای امنیت ملی این کشور، برای بررسی حملات مکرر به عراق از سوی کشورهای همسایه، نشست برگزار خواهد کرد.

وی افزود که درباره حضور نیروهای عراقی در مرزها تحقیق خواهند کرد و برخی موانع در این خصوص وجود دارند که بایستی برطرف شوند تا تصمیمات اجرا شوند و نیروهای عراقی در مرزها مستقر گردند.

هفته گذشته، رسانه‌های عراق به نقل از سفیر ایران در این کشور، گزارش داده‌اند که تهران از بغداد خواسته است؛ مرزهای اقلیم کوردستان با ایران را کنترل کند.

سفیر ایران، به رسانه‌های عراقی گفته است که همچنین از دولت عراق خواسته‌اند؛ نیروهای کورد مخالف آن کشور را خلع سلاح کنند و به عنوان پناهنده به اردوگاه‌ها بازگردانند.

ایران، احزاب کورد مخالف خود را به دست داشتن در اعتراضات داخلی آن کشور متهم کرده است و از ٢٨ سپتامبر گذشته تا ٢٢ نوامبر، چهار بار اردوگاه‌های آن‌ها در داخل مرزهای اقلیم کوردستان را آماج حملات سنگین کرده است که در مجموع جان‌باختن ٢٢ نفر و مجروح شدن ٦٠ نفر دیگر را به دنبال داشته است.

حمله هوایی ایران به پایگاه حزب آزاد کوردستان در منطقه پردی اقلیم کوردستان در ٢٢ نوامبر ٢٠٢٢
حمله هوایی ایران به پایگاه حزب آزاد کوردستان در منطقه پردی اقلیم کوردستان در ٢٢ نوامبر ٢٠٢٢

حضور احزاب کورد مخالف ایران در اقلیم کوردستان، از دیرباز بهانه حملات مستمر سپاه پاسداران آن کشور به اقلیم بوده است، در حالیکه احزاب یاد شده بارها اعلام کرده‌اند که به حاکمیت اقلیم احترام گذاشته و از مرزهای آن هیچ فعالیت مسلحانه‌ای علیه ایران انجام نخواهند داد.

همچنین نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان، پس از حملات اخیر ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ دلیلی برای حملات ایران به اقلیم نمی‌بیند.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ سندی برای اثبات فعالیت مسلحانه احزاب کورد از مرزهای اقلیم علیه آن کشور، ارایه نکرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی، بر اساس حقوق قانونی خود اقدام به حفاظت از امنیت مرزهایش می‌کند و در داخل و خارج با تهدیدات رویارو می‌شود.

کنعانی افزود که به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذارند، اما به باور آنها "گروه‌های جدایی طلب" که در اقلیم کوردستان پایگاه دارند "قبل از آنکه امنیت ایران را نقض کنند، امنیت و حاکمیت عراق را نقض کرده‌اند".

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که عراق مرزهای خود را با ایران کنترل کند و از "تحرکات مسلحانه" احزاب کورد مخالف آن کشور در نقاط مرزی مشترک، جلوگیری کند.

مرزهای مشترک ایران با اقلیم کوردستان و عراق
مرزهای مشترک ایران با اقلیم کوردستان و عراق

این در حالی‌ست که روزنامه وال استریت ژورنال، روز سه‌شنبه ١ نوامبر، نوشت که عربستان سعودی، در مورد حمله "قریب الوقوع" ایران به اهدافی در آن کشور یا اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، به آمریکا هشدار داده است.

به گفته وال استریت ژورنال، هدف تهران منحرف کردن نگا‌ه‌ها از اعتراضات آن کشور است که هفته‌ها پیش با جانباختن دختر ٢٢ ساله کورد، ژینا امینی (مهسا)، در جریان بازداشت وی از سوی گشت ارشاد ایران، به اتهام "بد حجابی"، آغاز شده‌اند.

برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، روز یکشنبه، ٢٠ نوامبر در کنفرانس سالانه منامه در بحرین به صورت تلویحی گزارش وال استریت ژورنال را تائید کرد و اظهار داشت که نیروهای آمریکایی "تهدیدهای قریب الوقوع" ایران را افشا نموده و از آن جلوگیری کرده‌اند، او همچنین گفت:"این حمله احتمالا به دلیل همکاری امنیتی نزدیک و مستمر بین عربستان سعودی و ایالات متحده، رخ نداده است".

منابع غیر رسمی از استقرار شمار زیادی از نیروهای زمینی سپاه پاسداران ایران، پشت مرزهای اقلیم کوردستان با آن کشور خبر داده‌اند و از احتمال حمله زمینی ایران به اقلیم سخن به میان آورده‌اند.

اگرچه بیانیه سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق بر استقرار نیروهای مرزبانی این کشور در تمامی مرزهای مشترک با ایران و تقویت پایگاه‌های مرزی تاکید دارد، اما هیچ اشاره‌ای به زمان اجرای این تصمیم که در نشست شورای وزیران امنیت ملی عراق اتخاذ شده، نشده است.

برخی منابع از سفر نخست وزیر عراق به ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌اند، که گویا با هدف بررسی حملات آن کشور علیه اقلیم کوردستان انجام می‌شود.

ب.ن