خامنه‌ای در دیدار با السودانی: تنها راه حل برقراری امنیت، گسترش اقتدار دولت مرکزی عراق است

"طبق قانون اساسی اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق برای خدشه‌دار کردن امنیت استفاده شود"
دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق
دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق

اربیل (کوردستان٢٤) – رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با نخست وزیر عراق، "تنها راه حل برقراری امنیت" بین دو کشور را "گسترش اقتدار دولت مرکزی عراق" دانست.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، امروز سه‌شنبه در جریان سفر به ایران، در ادامه دیدارهایش با مقام‌های بلند پایه آن کشور، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، در این دیدار ضمن بررسی روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور، با توجه به حملات اخیر ایران به اقلیم کوردستان، مسئله امنیت در مرزهای مشترک نیز مورد توجه قرار گرفت و رهبر جمهوری اسلامی "تنها راه حل برقراری امنیت" را "گسترش اقتدار دولت مرکزی عراق" به مناطقی دانسته که به گفته وی "امنیت ایران را بر هم می‌زنند".

بر پایه گزارش‌ها، خامنه‌ای تاکید کرده است:"اگر هر طرفی قصد بر هم زدن امنیت عراق را داشته باشد، ما سینه خود را در مقابل او و برای حفاظت از عراق سپر خواهیم کرد".

نخست وزیر عراق نیز با تاکید بر اینکه "امنیت ایران و عراق از یکدیگر جدا نیستند" خاطرنشان کرده است:" طبق قانون اساسی به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد از خاک عراق برای خدشه‌دار کردن امنیت استفاده کند".

این اولین سفر رسمی نخست وزیر جدید عراق به ایران است که در آن مبارزه با "تروریسم"، حفظ متقابل امنیت و گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بررسی شده‌اند.

السودانی، از سوی رئیس جمهور ایران، مورد استقبال قرار گرفت
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مورد استقبال قرار گرفت

السودانی، از سوی رئیس جمهور ایران، مورد استقبال قرار گرفت و در یک نشست خبری مشترک، ابراز امیدواری کرد؛ روابطی را که اخیرا تحت تاثیر حملات برون مرزی ایران علیه احزاب کورد مخالف آن کشور در داخل مرزهای اقلیم کوردستان قرار گرفته است، ترمیم کند.

رئیس جمهور ایران نیز در این نشست، اظهار داشت:"از دیدگاه ما و دولت عراق، امنیت، صلح، همکاری و ثبات منطقه‌ای بسیار مهم هستند".

از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران، مقامات ایرانی، احزاب مخالف کورد را به دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم کرده‌اند و جمهوری اسلامی بارها حملات مرگبار فرامرزی علیه پایگاه‌های آنها انجام داده است.

در اثر حملات در مجموع  ٢٢ نفر جان‌ باخته و ٦٠ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

بر پایه بیانیه دفتر رسانه‌ای ریاست اقلیم کوردستان، روز گذشته در دیدار السودانی و نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان، که در بغداد انجام شد، دو طرف توافق نظر کامل داشته که تحت هر شرایطی از هر گونه حمله و تحرک نظامی از مرزهای عراق و اقلیم کوردستان، علیه کشورهای همسایه جلوگیری شود.

حمله هوایی ایران به پایگاه حزب آزاد کوردستان در منطقه پردی اقلیم کوردستان در ٢٢ نوامبر ٢٠٢٢
حمله هوایی ایران به پایگاه حزب آزاد کوردستان در منطقه پردی اقلیم کوردستان در ٢٢ نوامبر ٢٠٢٢

روز چهارشنبه ٢٣ نوامبر، در نشست شورای وزیران امنیت ملی عراق، که با حضور رئیس ستاد فرماندهی نیروی پیشمرگ در خصوص حملات ایران و ترکیه به اقلیم کوردستان برگزار شد، تصمیمات زیر گرفته شد:

یک: برنامه ریزی برای استقرار مجدد نیروهای مرزبانی با هدف کنترل تمامی مرزهای مشترک بین عراق و ایران.

دو: تامین تمامی نیازمندی‌‌های لجستیکی برای نیروهای مرزبانی، تقویت آن از لحاظ نیروی انسانی و تامین نیازمندی‌های لازم مالی و حمایت تسلیحاتی از آن به طوریکه قادر به انجام وظایف خود شود.

سه: وزارت کشور نیروی انسانی بیشتر برای تقویت پایگاه‌های مرزی تامین کند.

چهار: هماهنگی با دولت اقلیم کوردستان و وزارت پیشمرگ برای اجرای ماده‌های یک و دو، با هدف هماهنگ ساختن تلاش‌های ملی در راستای حفاظت از مرزهای عراق.

در دیدارهای امروز السودانی با مقامات ایران، موضوع تداوم صادرات گاز و برق ایران به عراق نیز بررسی شده است.

ب.ن