مقام ارشد ائتلاف دولت قانون: دولت السودانی بر پایان دادن به نگرانی‌های امنیتی اصرار می‌ورزد

"اقلیم کوردستان بخشی مهم و موثر از عراق است"
حیدر لامی، از رهبران ائتلاف دولت قانون در گفتگو با شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤
حیدر لامی، از رهبران ائتلاف دولت قانون در گفتگو با شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤

اربیل (کوردستان٢٤) – یک مقام ارشد ائتلاف دولت قانون، می‌گوید که که نتیجه سفر نخست وزیر عراق به ایران، تجدید نظر در روابط و تثبیت توافقات فی‌مابین است.

حیدر لامی، از رهبران ائتلاف دولت قانون، با شرکت در گفتگوی خبری شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤، روابط عراق و ایران را با توجه به تنش‌های اخیر بین دو کشور، مورد توجه قرار داد.

لامی، ابتدا سفر اخیر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به ایران را سفری با اهمیت خواند و تاکید کرد که در ادامه سفرهای او به اردن و کویت، با هدف هماهنگ کردن روابط عراق با کشورهای همسایه انجام شده است.

وی افزود که نتیجه سفر السودانی به ایران، به نفع دو کشور خواهد بود و به منظور تجدید نظر در روابط و تثبیت توافقات فی‌مابین است، با در نظر گرفتن تحولات منطقه و تنش‌هایی که در اثر حملات هوایی ایران به اقلیم کوردستان، به وجود آمدند.

همچنین عامل تداوم تنش‌های امنیتی بین عراق و ایران را دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر سابق عراق دانست و خاطرنشان کرد که ایران پیشتر مدارکی به دولت عراق ارایه کرده بود که نشان می‌دهند نیروهای مخالف کورد آن کشور که پایگاه‌هایشان در اقلیم کوردستان است، حرکات مشکوک دارند، اما دولت کاظمی در مورد آن هیچ اقدامی نکرد که خود بهانه به دست ایران داد تا به اقلیم کوردستان حمله کند.

او از دولت‌های حیدر عبادی و عادل عبدالمهدی، نخست وزیران پیشین عراق نیز انتقاد کرد و گفت که نتوانسته‌اند مسائل امنیتی را که موجب نگرانی در روابط بین بغداد و تهران شده‌اند، رفع کنند. از دیدگاه لامی دولت السودانی بر پایان دادن به نگرانی‌های امنیتی، اصرار می‌ورزد.

و ضمن محکوم کردن حملات به اقلیم کوردستان، اظهار داشت که اقلیم کوردستان بخشی مهم و موثر از عراق است و از بغداد و سایر مناطق هیچ کم ندارد و بایستی مسئولیت حل مسائل را بپذیرد.

حفظ امنیت مرزها را نیز از موضوع‌های مهم در گفتگوهای بین عراق و ایران و از اولویت‌های دولت السودانی برشمرد و نقش ایران را در رویارویی با تروریسم در عراق و اقلیم کوردستان و حمایت‌های اقتصادی از عراق، مهم توصیف کرد.   

روابط بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال را هم مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه در حال حاضر و پس از توافقات برای تشکیل دولت جدید، هیچ مشکلی بین اربیل و بغداد وجود ندارد، گفت که مسائلی هستند بایستی حل شوند و برای آن حسن نیت نشان داده شود، سپس قدم به قدم اختلافات حل نشده از جمله اجرای اصل ١٤٠ قانون اساسی در خصوص مناطق مورد منا‌قشه و وضعیت شنگال را بر طرف کرد.

این مقام ارشد ائتلاف دولت قانون به دیدار خود با پرزیدنت مسعود بارزانی، اشاره کرد و گفت که ایشان یک سیاستمدار بسیار بزرگ هستند و از نظرات مهم‌شان برای حل مشکلات عراق، استفاده کرده‌ایم.

ب.ن