نایب‌رئیس پارلمان اروپا به اتهام دریافت رشوه از یک کشور عربی بازداشت شد

خانم اوا کایلی از پارلمان و حزب مطبوعش اخراج شد
اوا کایلی، معاون ریاست پارلمان اروپا
اوا کایلی، معاون ریاست پارلمان اروپا

اربیل(کوردستان ۲۴)- اوا کایلی، نایب‌رئیس پارلمان اروپا به اتهام دریافت رشوه از یک کشور حوزه‌ی خلیج‌فارس بازداشت و از پارلمان و حزب مطبوعش اخراج شد.

روبرتو متسولا، رئیس پارلمان اروپا به دنبال بازداشت اوا کایلی، در جریان عملیات پلیس بلژیک برای تحقیق در یک پرونده‌ی فساد مالی تصمیم به تعلیق او از وظایفش گرفت.

پلیس بلژیک پنج نفر ازجمله اوا کایلی را به ظن دریافت مبلغ «قابل‌توجهی» پول از یکی از کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس بازداشت کرده است.

در گزارش پلیس بلژیک به نام کشور حاشیه‌ی خلیج‌فارس اشاره نشده است، اما در گزارش‌ها از قطر به‌عنوان کشور موردنظر یاد می‌شود.

هدف از پرداخت‌های صورت گرفته تأثیرگذاری بر تصمیم‌های نمایندگان پارلمان اروپا عنوان شده است.

فراکسیون سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها در پارلمان اروپا  نیز اعلام کرده‌اند که عضویت اوا کایلی، نماینده یونانی ۴۴ ساله را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

پلیس بلژیک در جریان عملیات خود دستکم ۱۶ مورد تفتیش انجام داد. حدود ۶۰۰ هزار یورو وجه نقد در جریان عملیات پلیس کشف شد.

دادستانی بلژیک نام چهار نفری را که به همراه اوا کایلی بازداشت شده‌اند اعلام نکرده است، اما دستکم یکی از آنها نماینده‌ی کنونی پارلمان اروپا و یکی دیگر نماینده‌ی پیشین این پارلمان است.

بنا به اعلام دادستانی تحقیق درباره احتمال «فساد مالی» و «پول‌شویی» در این پرونده ادامه دارد.

یک مقام دولت قطر در واکنش به طرح نام این کشور در پرونده‌ی پرداخت رشوه‌ی به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «هرگونه اتهامی دال بر ارتکاب اقدام خلاف علیه دولت قطر اخبار جعلی است.»

حزب سوسیالیست یونان در واکنش به این خبر اعلام کرد که اوا کایلی را از این حزب اخراج کرده است.

اوا کایلی پیش‌ازاین قطر را یکی از «پیشگامان حقوق کار» خوانده بود. این در حالی است که گزارش‌های زیادی مبنی بر سوءاستفاده از کارگرانی که در ساخت ورزشگاه‌های جام جهانی فوتبال در قطر نقش داشتند منتشر شده است.

/ا.م