هزاران خانواده عراقی خواستار روشن شدن سرنوشت فرزندان ناپدید گشته خود شده‌اند

" در عراق ٤٢٠ زندان مخفی وجود دارند "
خانواده‌های ناپدید شدگان عراقی
خانواده‌های ناپدید شدگان عراقی

اربیل (کوردستان٢٤) – دیده‌بان حقوق بشر عراق، می‌گوید که در این کشور صدها زندان مخفی وجود دارند و هزاران خانواده عراقی پیگیر سرنوشت فرزندان ناپدید گشته خود شده‌اند.

دیدەبان حقوق بشر عراق، در گزارشی اعلام کرد که در مدت هشت سال گذشته، ١١ هزار خانواده عراقی، به طور رسمی پیگیر سرنوشت فرزندان ناپدید گشته خود شده‌اند.

بر پایه گزارش، بیشتر افراد در سال‌های ٢٠١٧ تا ٢٠٢٢ و در زمان تسلط سازمان تروریستی داعش بر یک سوم خاک عراق، ناپدید گشته‌اند.

همچنین خاطرنشان کرده که سازمان صلیب سرخ جهانی، آمار ناپدید شدگان عراق در اثر خشونت‌های فرقه‌ای را بیشتر از آمارهای اعلام شده می‌داند.

دیدبان حقوق بشر عراق، تاکید کرده است که پس از سال ٢٠٠٣ با پراکنده شدن گروه‌های شبه نظامی در نقاط مختلف این کشور، هزاران نفر در اثر خشونت‌های فرقه‌ای و مذهبی ناپدید شده‌اند و دولت‌های عراق تا کنون عاملان جنایات را بازخواست و محاکمه نکرده‌اند.

در گزاش آمده است که در عراق ٤٢٠ زندان مخفی وجود دارند و دولت‌های عراق یکی پس از دیگر وجود این زندان‌ها را تائید کرده‌اند، اما محل این زندان‌ها که گفته می‌شود بیشتر در مناطق بغداد، انبار، نینوا و بابل واقع شده‌اند، شناسایی نشده است.

این در حالی‌ست که محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق، با اشاره به اینکه از سال ٢٠١٤ اطلاعات غلط به خانواده‌های ناپدید شدگان داده می‌شود، اعلام کرده که باید از این پس از آنها به عنوان "خیانت دیدگان" یاد شود. او تاکید نموده که آنها "ترور" شده‌اند و دیگر زنده نیستند. حلبوسی همچنین از مقامات مربوطه عراق خواسته است که اسامی ناپدید شدگان را در لیست شهدا ثبت کنند تا از حقوق ویژه خانواده‌های شهدا برخوردار شوند.

منطقه جرف الصخر در جنوب بغداد که گفته می‌شود به یک زندان بزرگ تبدیل شده است
منطقه جرف الصخر در جنوب بغداد که گفته می‌شود به یک زندان بزرگ تبدیل شده است

منطقه جرف الصخر در جنوب بغداد، یکی از مناطقی است که گفته می‌شود به یک زندان بزرگ تبدیل شده است.

رعد دهلکی، عضو سنی مجلس نمایندگان عراق به رسانه‌های عراقی گفته است که هیچ کابینه و نهاد رسمی عراق جرات ندارد نسبت به وضعیت منطقه جرف الصخر اقدام کند.

دهلکی، افزوده است که جرف الصخر، از سوی شبه نظامیان اشغال شده و اطلاع پیدا کرده‌اند که زندانی بزرگ و گورهای دسته جمعی بسیاری در آن وجود دارند.

بر پایه برخی گزارش‌ها، جفر الصخر تحت کنترل گروه حزب الله عراقی است.

این منطقه پوششی جنگلی دارد و به همین دلیل از آسمان قابل مشاهد نیست، در گزارش‌ها آمده است که در آنجا بمب و تسلیحات نیز تولید می‌شوند و شبه نظامیان شیعه از آن همچون پایگاهی مخفی برای مقاصد خود علیه سنی‌های عراق، استفاده می‌کنند.

ب.ن