وزیر امور خارجه‌ی ایرانی به زبان چینی توئیت کرد

دیدار اخیر رئیس‌جمهور چین با سران اعراب خلیج‌فارس توافق‌نامه‌ی ۲۵ی چین و ایران را موردتردید قرار داده است
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران

اربیل(کوردستان ۲۴)- حسین امیرعبداللهیان در توئیتی به زبان چینی به دخالت چین در موضوع جزایر سه‌گانه‌ی مورد اختلاف ایران امارات متحده‌ی عربی واکنش نشان داد.

امیر عبداللهیان روز دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱، در حساب توئیتری خود به زیان چینی و فارسی به حمایت چین از کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج‌فارس واکنش نشان داد.

وزیر خارجه‌ی ایران در این توئیت نوشته است: «جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج‌فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

در بیانیه‌ی پایانی نشست اجلاس مشترک سران چین و شش امیرنشین حوزه‌ی خلیج‌فارس که روز جمعه، ۱۸ آذر، در پایتخت عربستان برگزار شد، از «پرونده هسته‌ای، موشک‌های بالیستیک، پهپادهای نظامی و حمایت از گروه‌های تروریستی» به‌عنوان مشکلات حوزه‌ی خلیج‌فارس در روابط با ایران یاد شده است.

کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج‌فارس این بار بیانیه‌ای در تکرار درخواست واگذاری جزایر سه‌گانه‌ی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به ایران چین را با خود همراه کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه افزوده که سران حاضر در اجلاس مشترک بر اهمیت «گفتمان فراگیر و همه‌جانبه» با حضور همه‌ی کشورهای منطقه برای حل این مشکلات تأکید دارند.

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه،  چین و عربستان در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند که از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری کند، به «اصول حسن هم‌جواری» احترام بگذارد، «رژیم منع اشاعه» تسلیحات هسته‌ای را رعایت کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

چین در حالی به کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج‌فارس روی آورده که پیش‌تر توافقنامه‌ی راهبردی ۲۵ ساله با ایران امضا کرده است.

منتقدان حکومت ایران در تهران در پی دیدار اخیر رئیس جمهور چین از عربستان، قرارداد ۲۵ ایران و چین را با دیدی تردیدآمیز بررسی می‌کنند.

/ا.م