علی‌رغم اعمال فشارها اعتراضات در ایران ادامه دارد

ستاد امربه‌معروف از معترضان خواست موارد اعتراضی خود را در وب‌سایت این نهاد ثبت کنند
صحنه‌ای از اعتراضات ایران
صحنه‌ای از اعتراضات ایران

اربیل(کوردستان ۲۴)- همزمان با ادامه‌ی اعتراضات و تظاهرات‌های ایران در شهره‌های کرج، رشت، مشهد و  مناطی از تهران در شامگاه دوشنبه ٢٨ آذرماه، ادامه‌ی واکنش‌ها به این اعتراض‌ها ادامه دارد.

گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که با گذشت ۹۳ روز از اعتراضات سراسری در ایران، معترضان شامگاه دوشنبه در میدان انقلاب محدوده‌ی اطراف ایستگاه مترو اقدام به برپایی تظاهرات  کردند و شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» ر ا سر دادند.

در خیابان جمالزاده نیز جمعی از مردم شعارهایی چون «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند. در محدوده‌ی ایستگاه متروی شریعتی اکباتان هم معترضان به شعار دادن ادامه دادند.

معترضان دوشنبه‌شب همچنین در شهرک نفت تهران با روشن کردن آتش و بستن برخی خیابان‌ها اقدام به برپایی تظاهرات ضد حکومتی کردند و علیه حکومت شعار دادند.

ستاد امربه‌معروف: ما به مطالبات معترضان رسیدگی می‌کنیم

علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر، با اعلام این‌که «فضای مطالبه گری روی سایت ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر مشخص شده»، از معترضان خواست مطالبات خود را در آن سایت ثبت کرده و اعتراض خود را از طریق این سایت دنبال کنند.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه گزارش کرد که "خان‌محمدی گفت که «اگر کسی نسبت به دستگاهی اعتراض یا مطالبه گری دارد، می‌تواند از طریق ستاد این مطالبه گری را پیگیری کرده و یا ساماندهی کند.»

خان محمدی می‌گوید، وب‌سایت این ستاد «۱۸ عرصه به عنوان مطالبات مردمی در نظر گرفته» شده و «مردم می‌توانند در این ۱۸ عرصه که روی سایت ستاد قرار دارد، درخواست و مطالبه خود را ثبت کنند.»

خان‌محمدی همچنین  گفت که مطالبات مردم در هر استان از سوی رئیس ستادهای امربه‌معروف به‌دست نمایندگان مجلس می‌رسد و این مطالبات «در مجلس پیگیری می‌شود.»

علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف
علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف

 

هشدار جامعه پزشکی آلمان درباره «فاجعه انسانی» در ایران

شماری از انجمن‌های جامعه‌ی پزشکی آلمان در نامه‌ای سرگشاده به صدراعظم و وزیر خارجه‌ی این کشور درباره‌ی در خطر بودن «امنیت جانی مردم ایران» هشدار دادند.

آنها با اشاره به «سرکوب فزاینده» معترضان به دست نیروهای «سرکوب»، شرایط فعلی ایران را یک «فاجعه انسانی» خوانده و از دولت فدرال خواسته‌اند همه‌ی «توان» خود را برای پایان دادن به این وضعیت به کار بگیرد.

در این نامه به «شیوه حیله‌گرانه» نیروهای امنیتی در برخورد با پرسنل پزشکی معترض اشاره شده و آمده با توجه به حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان‌ها، پزشکان مجبورند برای حفاظت از بیماران، آنها را در خارج از مراکز درمانی و مخفیانه معالجه کنند و از این رو خود هدف «سرکوب» قرار می‌گیرند.

انجمن پزشکی فدرال آلمان و سازمان سراسری روان‌درمانگران برای پناه‌جویان و قربانیان شکنجه هم این نامه را امضا کرده‌اند.

اعترارض پزشکان آلمانی به فشارها علیه معترضان در ایران
اعترارض پزشکان آلمانی به فشارها علیه معترضان در ایران

 

"اعتراضات همچون آتش زیر خاکستر خواهد بود"

 سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت مجلس در رابطه با ریشه‌ی اعتراضات اخیر ایران، گفت: من قبول دارم که رسانه‌های خارجی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و فضای مجازی در رابطه با اتفاقات اخیر ایران سنگ تمام گذاشتند و بدون شک به دنبال براندازی هستند، اما ما باید یک نکته را دقت کنیم که ما چه کرده‌ایم که حرف‌های دشمنان روی بخشی از مردم ما اثر می‌گذارد؟

آوایی در مصاحبه با پایگاه خبری "شفقنا" گفت: نمی‌توان همه مشکلات را به گردن دشمنان انداخت. چرا نمی‌خواهیم ابتدا عیب‌های خودمان را ببینیم. الآن به چین در خصوص مذاکره با عربستان حمله می‌کنیم در حالی که هر کشوری ابتدا به منافع ملی خودش فکر می‌کند؛ بنابراین ما هم ابتدا باید به منافع ملی خودمان فکر کنیم به‌جای اینکه به چین و روسیه حمله کنیم.

این نماینده‌ی مجلس ایران در پایان این مصاحبه می‌گوید: " تا ما تجدیدنظری در اداره کشور نکنیم و این گزینش‌هایی که بعضاً آسیب‌رسان و منافق پرور هستند را اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم موفق باشیم و اعتراضات بی‌شک همچون آتش زیر خاکستری خواهد بود و اعتراضات فقط جمع می‌شود، اما حل نمی‌شود و با هر اتفاقی خود را نشان خواهد داد.

دیدار حسین امیر عبداللهیان و جوزپ بورل در حاشیه‌ی نشست بغداد دو در اردن

 

دیپلمات ارشد اروپایی: سرکوب‌های داخلی ایران باید هرچه زودتر متوقف شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران، روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، در حاشیه‌ی نشست بغداد دو با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در منطقه‌ی بحرالمیت اردن دیدار کرد. جوزپ بورل می‌گوید از ایران خواسته فوراً حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران را متوقف کند.

قرار بود  نشست بورل و امیر عبداللهیان با هدف تلاش برای احیای برجام صورت بگیرد، اما زیر سایه‌ی اعتراضات داخلی ایران و گزارش‌ها از حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین برگزار شد.

/ا.م