تلاش برای لغو ویزای سفر مقام‌های ایرانی و خانواده‌هایشان به آمریکا

"کاملا موافقیم همین روند را ادامه بدهند"
ویزای آمریکا
ویزای آمریکا

اربیل (کوردستان٢٤) – با اجرای یک طرح اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، از ورود برخی مقام‌های ایرانی و خانواده‌هایشان به ایالات متحده، جلو‌گیری می‌‌شود.

در مجلس نمایندگان آمریکا، یک طرح فراجناحی برای لغو ویزای سفر مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و اعضای خانواده‌های آنها به آمریکا، تنظیم شده است.

این طرح به طور مشترک از سوی چهار عضو مجلس نمایندگان؛ جاش گاتیمر و وینسته گونزالز، نمایندگان دموکرات و کلودیا تنی و جو ویلسون، نمایندگان جمهوری‌خواه، تنظیم شده است.

در صورت تصویب این طرح، وزیر امور خارجه آمریکا، ملزم می‌شود که از ورود مقام‌های دولتی ایران به کشورش، جلوگیری کند.

این چهار عضو مجلس نمایندگان، در طرح خود تاکید کرده‌اند که مقام‌های ایرانی مد نظر، در دستگیری و کشتن شرکت‌کنندگان در اعتراضات جاری آن کشور، دست داشته‌اند و به همین دلیل بایستی ویزای سفر آنها و خانواده‌هایشان به آمریکا، لغو شود.

همچنین خاطرنشان کرده‌اند که اعضای خانواده‌های مقام‌های ایرانی نیز نباید در آمریکا از آزادی‌هایی بهره‌مند شوند که ایرانیان در کشور خود از آن محروم شده‌اند.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، گفت که با طرح لغو ویزای مقامات ایرانی و فرزندانشان موافق است
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، گفت که با طرح لغو ویزای مقامات ایرانی و فرزندانشان موافق است

با اجرای این طرح، ویزای سفر افراد یاد شده به آمریکا لغو خواهد شد.

در طرح اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، از حضور فرزندان مقام‌های ایرانی، از جمله وزیر امور خارجه سابق و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ایران، سخن به میان آمده است.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، اولین کسی بود که به تنظیم این طرح واکنش نشان داد و در یک نشست رسانه‌ای در تهران، در پاسخ به یکی از خبرنگاران، اظهار داشت:" کاملا موافقیم، همین روند را ادامه بدهند".

آمریکا پیش از این اعلام کرده که برخی از مقام‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل دست داشتن در سرکوب اعتراضات تحریم کرده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پایگاه خبری خود، شمار جان‌باختگان اعتراضات اخیر آن کشور را تا روز سه‌شنبه ۲٠ دسامبر، ۵۰۶ نفر اعلام کرده است.

ب.ن