تحسین خفاجی: امسال صدها داعشی را به هلاکت رسانده‌ایم

" گزارش کامل عملیات‌های نظامی علیه داعش را منتشر می‌کنیم"
عملیات مشترک نیروی پیشمرگ کوردستان و ارتش عراق علیه داعش
عملیات مشترک نیروی پیشمرگ کوردستان و ارتش عراق علیه داعش

اربیل (کوردستان٢٤) – سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، از به هلاکت رساندن صدها داعشی در سال میلادی جاری خبر داد.

تحسین خفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، امروز سه‌شنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر پایه آمار اولیه، در سال ٢٠٢٢ حدود ٢٠٠ داعشی در اثر حملات هوایی ارتش به هلاکت رسیده‌اند.

وی افزود که در سال ٢٠٢٢، نیروهای امنیتی عراق به طور کلی حدود ٤٠٠ داعشی را به هلاکت رسانده‌اند.

خفاجی، تاکید کرد که در روزهای آینده، گزارش کامل عملیات‌های نظامی سال ٢٠٢٢ علیه داعش در داخل عراق و مناطق مرزی را منتشر می‌کنند.

این در حالی‌ست که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، به تازگی در گزارشی نوشته است:"اگر در عراق، در حفظ امنیت مناطقی که با شکاف امنیتی مواجه هستند، هماهنگی لازم انجام نشود، تعداد قربانیان حملات داعش افزایش می‌یابند".

از طرفی دیگر یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، امروز سه‌شنبه در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرد که کنترل مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد که با شکاف امنیتی مواجه شده‌اند، به هماهنگی بین ارتش عراق و نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان، نیاز دارد.

وی به فعال سازی دو تیپ مشترک متشکل از نیروهای ارتش عراق و نیروی پیشمرگ اشاره کرد و آن را برای حفظ امنیت مناطق یاد شده یک ضرورت دانست.

ارتش عراق و وزارت پیشمرگ، پیش از این توافق کرده‌اند که برای رفع تهدیدات تروریستی در مناطق مورد مناقشه، دو تیپ مشترک از نیروهای ارتش و نیروی پیشمرگ تشکیل دهند و در آن مناطق مستقر کنند.

نیروهای امنیتی عراق در هنگام انجام عملیات پاکسازی بقایای داعش
نیروهای امنیتی عراق در هنگام انجام عملیات پاکسازی مناطق از بقایای داعش

با حوادث ١٦ اکتبر ٢٠١٧ و لشکرکشی ارتش عراق و حشد شعبی به مناطق مورد مناقشه، نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان از آن مناطق خارج شد، خروجی که شکاف امنیتی عمیقی به دنبال داشت، به طوریکه بقایای داعش از آن سوء استفاده کرده و دست به حملات تروریستی علیه مردم غیرنظامی منطقه زدند.

اوضاع پیش آمده، ارتش عراق و نیروی پیشمرگ را واداشت برای پرکردن شکاف امنیتی ایجاد شده، در صدد تشکیل تیپ‌های مشترک برآیند.

اگرچه برای تشکیل تیپ‌های مشترک توافق شده، اما به دلیل اختصاص ندادن بودجه لازم از سوی دولت عراق، این امر به تعویق افتاده است.

عبدالخالق طلعت، نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرماندهی عملیات مشترک عراق، اعلام کرده است که بایستی با تصویب بودجه ٢٠٢٣ عراق در مجلس نمایندگان این کشور، در تشکیل تیپ‌های مشترک تسریع شود.

روز یکشنبه ١٨ دسامبر در اثر انفجار بمب در نزدیکی روستای صفرا، از توابع رشاد در جنوب کرکوک، ٩ نفر از نیروهای پلیس فدرال کشته و یک نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از انفجار، بلافاصله بین پلیس و عناصر داعش، درگیری مسلحانه رخ داده و در آن یکی از داعشی‌ها به هلاکت رسیده است.

ب.ن