گمانه‌زنی‌‌ها درباره ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران

"پرونده هسته‌ای هنوز بر روی میز است"
احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در اوج اعتراضات داخلی
احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در اوج اعتراضات داخلی

اربیل (کوردستان٢٤) – با سفر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به عمان، گمانه‌زنی‌‌ها درباره ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، افزایش یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، امیرعبداللهیان عصر امروز سه‌شنبه به مسقط پایتخت عمان سفر کرده است و با مقام‌های آن کشور دیدار و گفتگو خواهد داشت.

پیش از این، عمان یکی از کشورهای میانجی‌ بین جمهوری اسلامی و غرب بوده و گفته می‌شود به ویژه در مذاکرات هسته‌ای، نقش میانجی ایفا کرده است.

با اوج گرفتن اعتراضات سراسری در ایران، ایالات متحده آمریکا، مذاکرات هسته‌ای با آن کشور را از اولویت برنامه‌های خود خارج کرد.

اما به تازگی رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، اعلام کرده که در صدد یافتن راهکار دیپلماتیک برای پرونده هسته‌ای ایران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در یک نشست رسانه‌ای، گفت که پرونده هسته‌ای هنوز بر روی میز است و کشورش برای گفت‌وگو آمادگی دارد.

از طرفی دیگر وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه نشست دوم بغداد در اردن که ٢٠ دسامبر برگزار شد، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده اصلی بازگشت به مذاکرات هسته‌ای، دیدار کرد.

دیداری که درباره محتوای آن اطلاع‌‌رسانی چندانی نشد.

این در حالی‌ست که روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی از تمایل دولت آمریکا به دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران خبر داده است.

در گزارش آمده است؛ آمریکا با وقوف به اینکه دولت ایران بدون بهبود وضعیت اقتصادی، توانایی پایان دادن به اعتراضات جاری را ندارد، با هدف کسب امتیاز بیشتر از ایران قصد بازگشت به مذاکرات را دارد.

اگرچه چند ماه پیش متن توافق هسته‌ای احتمالی، از سوی جوزپ بورل به طرف‌های مذاکرات ارائه شد، اما بعد از پاسخ دوم ایران به آن، مذاکرات متوقف شدند.

ب.ن