شورای امنیت خواستار لغو ممنوعیت کار و تحصیل زنان افغان شد

طالبان از تمام سازمان‌های غیردولتی خواستند تا اطلاع ثانوی استفاده از نیروی کار زنان افغان را متوقف کنند
زنان افغانستان پیش از بازگشت طالبان
زنان افغانستان پیش از بازگشت طالبان

اربیل(کوردستان ۲۴)- شورای امنیت سازمان ملل اعمال محدودیت‌های جدید برای زنان در افغانستان را محکوم کرد و از طالبان خواستار لغو آنها شد.

تمام ۱۵ عضو شورای امنیت با امضای بیانیه‌ای اسلام‌گرایان افراطی طالبان را فراخواندند "هر چه سریع‌تر" ممنوعیت‌های اعمال‌شده جدید علیه زنان را لغو کند.

شورای امنیت،  تأکید کرده که حکومت طالبان باید حقوق برابر و دموکراتیک زنان و دختران افغانستان را محترم بشمارد.

حکومت طالبان روز شنبه، سوم دی‌ماه در تازه‌ترین اقدام خود برای محدود کردن حقوق زنان از تمام سازمان‌های غیردولتی خواستند تا اطلاع ثانوی استفاده از نیروی کار زنان افغان را متوقف کنند. جامعه‌ی بین‌المللی به این تصمیم واکنش نشان داده و اعتراض‌ها ادامه دارد.

طالبان که اواخر قرن بیستم بر افغانستان حکومت می‌کرد اوت سال ۲۰۲۱ دوباره قدرت را در این کشور در دست گرفت اما وعده داد محدودیت علیه زنان را کاهش دهد.

این وعده‌ها گام‌به‌گام نقض شده و دختران افغان فقط اجازه دارند در دوره ابتدایی و تا کلاش ششم تحصیل کنند. تصمیم اخیر درباره توقف همکاری زنان با سازمان‌های غیردولتی کمک‌رسانی در این کشور بحران‌زده را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند.

روز یک‌شنبه چهار موسسه که کمک‌رسانی آنها برای میلیون شهروند افغانستان حیاتی ارزیابی می‌شود اعلام کردند فعالیت‌های خود را به حال تعلیق در می‌آورند زیرا بدون کارمندان زن قادر به انجام برنامه‌های خود نیستند.

/ا.م