از بازگشت آوارگان عراقی به مناطق خود جلوگیری می‌شود

دولت عراق می‌گوید آوارگان داخلی باید ظرف شش ماه آینده به مناطق خود بازگردند

اربیل (کوردستان ۲۴)- یک سازمان بین‌المللی می‌گوید پناهندگان عراقی در شرایط بدی به سر می‌برند و از بازگشت آنها جلوگیری می‌شود.

سازمان بین‌المللی ریچ  در گزارشی اعلام کرد که پنج سال پس از آزادسازی مناطق اشغالی از دست داعش در عراق، اما تاکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار آواره‌ی عراقی که عمدتاً از استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و دیالی هستند، به دلیل موضوعات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند به زادگاه خود بازگردند.

در ادامه‌ی این گزارش آمده است که برخی از پناه‌جویان به دلیل مسائل امنیتی، اقتصادی و اجتماعی قادر به بازگشت به خانه‌های خود نیستند و برخی دیگر به دلیل در دسترس نبودن خدمات ابتدایی و ناتوانی در امرارمعاش به مناطق خود بازنمی‌گردند.

ایوان فائق، وزیر مهاجرت و پناهندگان عراق به رسانه‌ها گفت که دولت بغداد تصمیم گرفته است که اردوگاه‌های آوارگان داخلی را ظرف شش ماه آینده ببندد و آوارگان را به خانه‌هایشان بازگرداند.

ایوان فائق گفت که این تنها وظیفه‌ی وزارت مهاجرت و مهاجرین نیست، بلکه همه‌ی وزارتخانه‌های ذی‌ربط باید شرایط مناسب را برای بازگشت مهاجرین فراهم کنند.

 وی گفت: باید هر چه سریع‌تر آب، برق و خدمات شهری برای مناطق آوارگان تأمین شود و در شش ماه آینده همه‌ی وزارتخانه‌های ذی‌ربط باید به وظایف خود عمل کنند و همچنین امنیت این مناطق را به بهترین نحو حفظ کنند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت مهاجرت و پناهندگان، در جریان حملات داعش، ۸ هزار خانواده به سوریه و ۳۰۰ خانواده به ترکیه گریخته‌اند.

ایوان فائق گفت: پس از اعلام تصمیم دولت، ساکنان این اردوگاه‌ها  که ۵۰۰ تا ۷۰۰ خانوار هستند، مشغول آماده شدن برای بازگشت به مناطق خود هستند، اما ویران شدن خانه‌های آنان مخصوصاً در شهر شنگال (سنجار) از بزرگ‌ترین مشکلات آنهاست.

/ا.م