جایزه‌ی "سیمین دوبووار" به یاد ژینا امینی به زنان ایران تعلق گرفت

مراسم اهدای این جایزه روز دوشنبه ٩ ژانویه طی مراسمی در پاریس برگزار خواهد شد
سیمین دوبووار، نویسنده‌ی فیمینیست فرانسوی
سیمین دوبووار، نویسنده‌ی فیمینیست فرانسوی

اربیل(کوردستان ۲۴)- هیئت داوران جایزه‌ی سیمون دوبووار، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این جایزه در سال ۲۰۲۳ به یاد ژینا (مهسا) امینی به زنان ایرانی تقدیم می‌شود.

هیئت داوران جایزه‌ی سیمون دوبووار در این بیانیه تأکید کرد که با اهدای این جایزه به زنان ایران، از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در این کشور حمایت می‌کند.

جایزه‌ی سیمون دوبووار برای آزادی زنان که از سال ۲۰۰۸ تا کنون، هر سال به شخص یا گروهی از حامیان و فعلان حقوق زنان تعلق می‌گیرد، در سال ٢٠٢٣ به یاد ژینا (مهسا) امینی، به زنان ایرانی تقدیم می‌شود.

در بیانیه هیأت داوران این جایزه، آمده است که از زمان مرگ مهسا امینی پس از بازداشت وی در تاریخ ١۶ سپتامبر در تهران، فریاد «زن، زندگی، آزادی» در خیابان‌های ایران و سراسر جهان طنین انداز شده است».

این بیانیه در ادامه افزوده است که «مهسا امینی دانشجوی ۲۲ ساله اهل کوردستان، سه روز پیش از مرگ خود، به جرم بدحجابی و نمایان بودن چند تار مو و پوشش نامناسب، توسط گشت ارشاد تهران بازداشت شد و پس از آنکه مورد ضرب و شتم قرار گرفت، به کما رفت و در بیمارستان جان باخت».

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: «خبر مرگ مهسا امینی، منجر به شکل‌گیری جنبش انقلابی بی‌نظیری شد؛ به طوری که زنان در خیابان‌ها و در ملأ عام حجاب از سر برداشتند و با پیوستن به تظاهرات خیابانی به نشانهٔ اعتراض، گیسوان خود را بریدند».

ژینا امینی
ژینا امینی

 

 

 

مراسم اهدای جایز‌ه‌ی سیمون دوبووار، روز دوشنبه ۹ ژانویه، در خانه‌ی آمریکای لاتین واقع در بولوار سن ژرمن در پاریس برگزار خواهد شد.

مدیر هیئت داوران جایزه‌ی سیمون دوبووار، سیلوی له‌بون دوبووار دخترخوانده سیمون دوبووار است و در هیئت داوران این جایزه، نام نویسندگان و فعالان زن فرانسوی و غیر فرانسوی از جمله آلیس شوارتزر، فعال زنان آلمانی به چشم می‌خورد.

جایزه‌ی سیمون دو بووار هر ساله به شخصیت برجسته‌ای اعطا می‌شود. هیئت داوران بین‌المللی این جایزه از حدود بیست زن و مرد نویسنده، جامعه‌شناس، فیلسوف، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی تشکیل شده‌است، از جمله: جولیا کریستوا، فیلسوف سرشناس فمینیست که ریاست هیئت داوری را بر عهده دارد، الیزابت بدینتر فیلسوف فمینیست، کیت میلت، آلیس شوارتزر، اینگرید بتانکورت، سیلویا بون دوبووار دخترخوانده و وارث سیمون دوبووار، و کلود لانزمن مدیر مجله عصر مدرن.

/ا.م