وزارت برنامه‌ریزی عراق: جمعیت عراق از ۴۲ میلیون فراتر رفت

استان بغداد با بیش از ۹ میلیون نفر بالاترین درصد جمعیت عراق را دارد

اربیل(کوردستان ۲۴)- وزارت برنامه‌ریزی عراق اعلام کرد جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۲ با نرخ افزایش سالانه ۲٫۵ درصد بالغ بر ۴۲ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۸۸۳ نفر بوده است.

وزارت برنامه‌ریزی عراق روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه وضعیت جمعیت این کشور را در سال ۲۰۲۲ طبق برآوردهای اداره مرکزی آمار و بر اساس معادلات آماری اعلام کرد.

"عبدالزهره الهنداوی" سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق در گزارشی اعلام کرد: طبق برآوردها جمعیت عراق در سال ۲۰۲۲ با ۲٫۵ درصد افزایش سالانه بالغ بر ۴۲ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۸۸۳ نفر با نسبت جنسیتی ۵۰٫۵ درصد مرد و ۴۹٫۵ درصد زن بوده است. نرخ موالید طی سال گذشته یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۹۴ نفر و فوتی‌ها نیز ۲۳۶ هزار و ۴۶۹ نفر بوده است.

این گزارش می‌افزاید: افراد زیر ۱۵ سال ۴۰٫۵ درصد و افراد در سن کار (۱۵ تا ۶۴ سال) ۵۶٫۵ درصد از جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند. جمعیت سالمندان ۶۵ سال و بالاتر نیز ۱/۳% از کل جمعیت و کمترین میزان را تشکیل می‌دهند.

طبق این گزارش امید به زندگی در بدو تولد ۷۴٫۵ است که این عدد برای مردان ۷۲٫۵ و برای زنان ۷۶٫۶ بوده، همچنین درصد جمعیت شهری ۶۹٫۹ درصد نسبت به ۳۰٫۱ درصد جمعیت روستایی است.

در این گزارش آمده: استان بغداد با بیش از ۹ میلیون نفر بالاترین درصد جمعیت را دارد که ۲۱٫۱ درصد از کل جمعیت عراق است، استان المثنی نیز با جمعیت ۹۰۰ هزار نفر و ۲٫۱ درصد از کل جمعیت در رتبه آخر جمعیتی قرار دارد.

/ا.م