"عروس داعش" در استرالیا محاکمه شد

در صورت محکومیت به تحمل ١٠ سال زندان مجازات می‌شود
مریم رعد، همسر سابق محمد ذهاب از اعضای برجسته داعش
مریم رعد، همسر سابق محمد ذهاب از اعضای برجسته داعش

اربیل (کوردستان٢٤) – یک زن استرالیایی که از اردوگاهی در سوریه نجات یافته است، به اتهام عضویت همسر سابقش در سازمان تروریستی داعش، محاکمه شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دادگاهی در استرالیا، امروز جمعه، مریم رعد، دیگر "عروس داعش" را که در ماه اکتبر به همراه شماری دیگر از زنان و کودکان استرالیایی از اردوگاه‌های الهول و روژ سوریه به کشورشان بازگردانده شدند، محاکمه کرد.

بیشتر زنانی که "عروس داعش" نامیده می‌شوند، در جریان محاکمه می‌گویند که مجبور شده‌اند یا فریب خورده‌اند تا به شوهرانشان در سوریه بپیوندند.

پلیس استرالیا که روز پنجشنبه ٥ ژانویه، رعد را دستگیر کرده است، اعلام کرده این زن ٣١ ساله از اینکه محمد ذهاب، همسر سابقش از اعضای برجسته داعش بوده، اطلاع داشته و به خواست خود به سوریه سفر کرده است.

مریم رعد، به سفر به مناطقی از سوریه متهم شده است که تحت کنترل داعش بوده‌اند، کاری که طبق قوانین استرالیا جرم محسوب می‌شود و مجازات ١٠ سال زندان برای آن در نظر گرفته شده است.

او صبح امروز در اولین جلسه کوتاه دادگاه، با قرار وثیقه آزاد شد و در ماه مارس، مجددا محاکمه می‌شود.

دادگاه، گذرنامه مریم را ضبط کرده و تماشای تبلیغات هر سازمان تروریستی را برای او ممنوع کرده است.

مریم در کنار همسر و فرزندش
مریم رعد در کنار همسر و فرزندش

مارک والتون، فرمانده واحد مبارزه با تروریسم و تاکتیک‌های ویژه پلیس ایالت نیوساوت‌ ولز استرالیا، اعلام کرده است:" استرالیایی‌ها یا هر کس دیگری که به دنبال خشونت‌‌ یا افراط‌گرایی باشند، به هیچ وجه قابل تحمل نیستند و با همه کسانی که در صدد انجام اقدام اشتباه باشند، برخورد می‌کنیم".

پلیس فدرال استرالیا، احتمال داده است که محمد ذهاب، همسر سابق مریم و معلم سابق ریاضی در سیدنی، در سال ٢٠١٨ در یک حمله هوایی کشته شده باشد.

مریم رعد به همراه سه زن و ١٣ کودک دیگر به استرالیا بازگشت. حدود ٢٠ زن و ٤٠ کودک استرالیایی که از زمان فروپاشی خلافت خودخوانده داعش در سال ٢٠١٩ بازداشت شده بودند، به کشور خود باز گردانده شده‌اند.

بازگرداندن "عروس‌های داعش" در استرالیا بسیار بحث ‌برانگیز بوده و برخی از سیاستمداران آن کشور، آنها را برای امنیت ملی، خطر دانسته‌اند.

اما شماری نهاد دیگر از جمله دیده‌بان حقوق بشر، دولت استرالیا را به خاطر نجات دادن شهروندانش از شرایط "وحشتناک"، ستایش کرده‌اند.

مریم رعد پس از بازگشت به استرالیا، در شهر کوچک یانگ در حدود ٣٧٠ کیلومتری غرب سیدنی، ساکن شده است.

ب.ن