معاون پیشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به اتهام جاسوسی برای بیگانگان اعدام شد

معاون پیشین وزیر دفاع ایران به جاسوسی برای انگلستان دریافت پول از این کشور متهم شده است
علیرضا اکبری
علیرضا اکبری

اربیل(کوردستان۲۴)- قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی روز شنبه۲۴ دی‌ماه ١۴٠١ از اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری معاون پیشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در کابینه‌ی محمد خاتمی خبر داد. اتهام آقای اکبری، جاسوسی برای بریتانیا و اقدام گسترده علیه امنیت ملی و افساد فی‌الارض و مجازاتش اعدام عنوان شده بود.

علیرضا اکبری ۶۱ ساله، در دولت اصلاحات، معاون علی شمخانی، وزیر دفاع ایران و همچنین مدتی مشاور او در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی بود.

خبرگزاری "میزان"مرکز رسانه‌ی قوه‌ی قضاییه‌ی ایران اعلام کرد که حکم علیرضا اکبری که به «اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ ۱.۸۰۵.۰۰۰ یورو، ۲۶۵.۰۰۰ پوند انگلیس و ۵۰.۰۰۰ دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود»، اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری «میزان» براساس دادنامه صادره، اقدامات محکوم در سال‌های گذشته علیه امنیت ملی کشور، جاسوسی به نفع کشور انگلیس، ارتباطات با سرویس جاسوسی MI6 و تعداد ملاقات وسیع با افسران اطلاعاتی دشمن در کشورهای مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است، به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور در حد وسیع شده است. اکبری در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به حکم قاضی آن، ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم شد. صلواتی به دلیل نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان از سوی آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا تحریم شده است.

بریتانیا و آمریکا پیش‌تر در بیانیه‌های جداگانه از ایران خواسته بودند حکم اعدام اکبری را اجرا نکند.

/ا.م