توافق عراق و آلمان برای همکاری در صنایع گاز و تولید انرژی

محمد شیاع السودانی در رأس هیئتی عالی‌رتبه به آلمان سفر کرده است

اربیل(کوردستان ۲۴)- صدراعظم آلمان در دیدار با نخست‌وزیر عراق در برلین از تمایل کشورش به واردات گاز از این کشور سخن گفت. عراق و شرکت زیمنس توافق‌های گسترده‌ای در استخراج و صادرات گاز و نیز تولید انرژی امضا کردند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز جمعه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با السودانی در برلین گفت، "عراق شریک بسیار مطلوبی در تأمین نفت و گاز ماست." او این امکان را مطرح کرد که آلمان به عنوان هاب گازی برای انتقال گاز به سایر کشورهای اروپایی عمل کند.

آلمان در تلاش رهایی از وابستگی به گاز روسیە

شولتس با اشاره به آسیب‌های ناشی از وابستگی آلمان به واردات گاز از روسیه، تاکید کرد که برلین مراقب است در تأمین گاز مورد نیاز خود دوباره تنها به یک کشور وابسته نشود. تا پیش از شروع جنگ اوکراین، گاز روسیه نیمی از نیاز آلمان را تأمین می‌کرد.

شولتس افزود: «نیاز بسیاری به گاز وجود دارد و این امر تنها به آلمان محدود نیست، بلکه کشورهای دیگر هم به گاز نیاز دارند، امیدواریم عراق به شریک ما در بهره‌برداری از گاز و نفت تبدیل شود. ما در تلاش هستیم تا سال ۲۰۳۵ میلادی به کشوری بدون تولید کربن بدل شویم.»

نخست‌وزیر عراق در واکنش به سخنان شولتس گفت کشورش مایل است صادرات گاز خود را توسعه دهد. او از طرح‌هایی سخن گفت که بنا بر آنها قرار است عراق گازی را که هنگام تولید نفت به‌دست می‌آید به جای سوزندان مورد استفاده قرار دهد یا صادر کند. او افزود که در رابطه با این طرح‌ها شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری دعوت شده‌اند.

السودانی با ستایش از حمایت نظامی آلمان از عراق و با بیان این که دستگاه‌های امنیتی کشورش حالا در شرایطی هستند که می‌توانند مستقلاً به دفع و طرد تروریسم بپردازند گفت: «ما پروژه‌های راهبردی بسیاری ازجمله ساخت بندر فاو را داریم که بزرگ‌ترین بندر عراق است.»

تمایل عراق به همکاری با شرکت‌های آلمانی

السودانی در  با بیان اینکه دولت عراق ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد را در اولویت خود قرار داده، تصریح کرد: «در دیدارها با مقامات آلمانی درباره فرصت سرمایه‌گذاری در گاز همراه با نفت عراق رایزنی کردیم، ما تجربه موفقیت‌آمیزی با شرکت زیمنس داریم و تمایل خود برای ورود شرکت‌های دیگر سرمایه‌گذاری به عراق را بیان کردیم.»

توافق‌های عراق و زیمنس همچنین شامل اجرای پروژه‌های انرژی تجدید پذیر ازجمله انرژی خورشیدی و بادی و ساخت ایستگاه‌های مبدل در سراسر عراق و همچنین آموزش تکنسین‌های وزارت برق عراق و انتقال تجارب می‌شود.

در همین حال وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است  که کریستین بروخ مدیرعامل زیمنس انرژی با زیاد علی وزیر برق عراق برای افزایش تولید برق این کشور به میزان ۱۱ گیگاوات تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است.

روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با حضور فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در برلین گفته است که عراق در سال‌های آتی سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زیرساخت انرژی خواهد کرد و زیمنس انرژی نقش مهمی در این امر خواهد داشت.

زیمنش ٦هزار مگاوات به تولید برق عراق خواهد افزود

"احمد موسی العبادی" سخنگوی وزارت برق عراق نیز به خبرگزاری رسمی (واع) گفت که اهمیت تفاهم‌نامه با شرکت زیمنس در آن است که با یکی از مهم‌ترین شرکت‌های جهانی بسته شده و ۶ هزار مگاوات به تولید برق عراق خواهد افزود.

او گفت که این تفاهم‌نامه مشکلات انتقال و توزیع برق را هم حل می‌کند و با ساخت ایستگاه‌های مبدل موجب تسهیل توزیع برق در کشور می‌شود.

وی تأکید کرد که افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق و حل مشکل انتقال به معنای اقدامی راهبُردی برای حل بحران برق در عراق است.

/ا.م