پارلمان اروپا قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد

سازمان بسیج و سپاه قدس از متعلقات سپاه پاسداران در لیست گروهای تروریستی قرار گرفتند
رژه‌ی نیروی سپاه پاسداران
رژه‌ی نیروی سپاه پاسداران

اربیل (کوردستان ۲۴)- نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه٢٩ دی‌ماه ١٤٠١، با تصویب قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن «سرکوب مردم در ایران» و اعدام معترضان، خواستار قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه‌ی اروپا شدند.

اعضای پارلمان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا در نشست روز پنجشنبه‌ی خود در مقر آن در استراسبورگِ فرانسه، پس از انجام بحث و گفتگو میان موافقان و مخالفان، قطعنامه‌ای پیشنهادی خود را برای واکنش اتحادیه‌ی اروپا به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران به رأی گذاشت که با جلب اکثریت آرا به تصویب رسید.

این قطعنامه با استناد و اتکا به گزارش‌های منتشرشده از سوی نهادهای بین‌المللی و اروپایی فعال درزمینه‌ی حقوق بشر ازجمله سازمان ملل متحد در مورد سرکوب اعتراض‌ها در ایران و نیز بیانیه‌ی وزرای خارجه گروه هفت، جمع‌بندی اعلام شده از سوی شورای روابط خارجی اتحادیه‌ی اروپا، اصول بنیادین اتحادیه اروپا، اعلامیه جهانی حقوق بشر و بر پایه رژیم جهانی تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا تدوین شده است.

اعضای پارلمان اروپا در این قطعنامه غیر الزام‌آور از شورای اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو خواستند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای تابعه‌ی آن ازجمله شبه‌نظامیان بسیج و نیروی قدس را به فهرست تروریستی اتحادیه‌ی اروپا اضافه کنند و هرگونه فعالیت اقتصادی و مالی ازجمله تجارت با آن را ممنوع کنند. نمایندگان کشورهای اروپایی همچنین تأکید کردند که این ممنوعیت باید شامل تمامی شرکت‌های در مالکیت کلی و جزئی سپاه پاسداران یا افراد وابسته به آن، صرف‌نظر از کشور محل فعالیت آنها اعمال شود. آنها همچنین از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواستند تا با همکاری شرکای خود، از هر کشوری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن عملیات نظامی، اقتصادی یا اطلاعاتی انجام می‌دهد، بخواهند که روابط خود را با سپاه پاسداران قطع کرده و همکاری با آن را غیرقانونی اعلام کند.

از سوی ایران ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست آنچه «سازمان‌های تروریستی» نامیده است را قویاً محکوم و نسبت به عواقب آن هشدار داده است.

/ا.م