دبیر کمیته‌ی اجرایی دفتر سیاسی پارت دمکرات کوردستان: در عراق حکومتی بی‌دولت وجود دارد

فاضل میرانی تصمیم دادگاه فدرال عراق در قبال اقلیم کوردستان را مغایر با قانون اساسی خواند
فاضل میرانی دیبر کمیته‌ی اجرایی دفتر سیاسی پارت دمکرات کوردستان
فاضل میرانی دیبر کمیته‌ی اجرایی دفتر سیاسی پارت دمکرات کوردستان

اربیل(کوردستان ۲۴)- فاضل میرانی، دبیر کمیته‌ی اجرایی دفتر سیاسی پارت دمکرات کوردستان  روز سه‌شنبه ١١ بهمن ۱۴۰۱در مراسم سی و ششمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد ادریس بارزانی فرزند ارشد ملا مصطفی بارزانی در اربیل، در نشست خبری دربارە‌ی تصمیم اخیر دادگاه فدرال خصوص مخالفت با ارسال استحقاقات مالی اقلیم کوردستان و پاره‌ای دیگر از مسائل، به خبرنگاران پاسخ داد.

دبیر کمیته‌ی اجرایی دفتر سیاسی پارت دمکرات کوردستان در مورد حکومت در عراق گفت: «عراق دولت دارد، اما متأسفانه من به‌عنوان یک عراقی شرمنده هستم که چنین بگویم. اما دولت نیست چون دولت قانونی  دارای عناصر حاکمیت داست. این دولت ما این عناصر خود را از دست داده است، ما از استقلال و حاکمیت صحبت می‌کنیم، اما هیچ‌کدام  از آن‌ها در عراق جود ندارند. در چنین حالتی، دولت کنونی عراق عناصر و اصول دولت را از دست داده است.

میرانی درباره تصمیم اخیر دادگاه فدرال مبنی بر غیرقانونی اعلام کردن تصمیم دولت کنونی عراق برای ارسال ۴۰۰ میلیارد دینار به اقلیم کوردستان، از دادگاه فدرال انتقاد کرد و گفت: دادگاه فدرال بر مبنای کدام قانون سهم حقوق‌بگیران اقلیم کوردستان را قطع می‌کند؟ هیچ قانونی بە دادگاه اجازه نمی‌دهد سهم کارمندان و حقوق‌بگیران خود را قطع بکند.

 تصمیمات سیاسی و موضوع بودجه یک چیز است و اما حقوق فرد فرد عراقی‌ها چیزی دیگر. او گفت: «احتمالاً خود سودانی هم  با این تصمیم مخالف باشند زیرا او هم از آن متضرر خواهند شد."

افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر دینار عراق یکی از موضوعات موردبحث فاضل میرانی بود که معتقد است عراق به یک "فسادخانه"  تبدیل شده و می‌گوید: نیرویی خارج از این کشور (عراق) با اقتصاد، تصمگیری سیاسی و امنیتی این کشور بازی می‌کند و در از نیروهای سیاسی کوردستان خواست در مورد تعامل با اوضاع کنونی عراق موضع واحدی اتخاذ کنند.

دبیر کمیته‌ی اجرایی دفتر سیاسی پارت دمکرات کوردستان در مورد چهاردهمین کنگره‌ی این حزب هم گفت که پرزیدنت بارزانی بە مسئولان پارت دمکرات گفت و تصمیم گرفته‌اند منتظر ننشیند و برای تعامل و همگرای خود درب دیگر طرف‌های سیاسی را بکوبند.

/ا.م