عبداللطیف رشید: ماندن آوارگان در شرایط ناهموار اردوگاه‌ها قابل قبول نیست

"برای بازگرداندن آوارگان داخلی به مناطق خود تلاش‌‌ همه جانبه انجام شود"
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق

اربیل (کوردستان٢٤) – رئیس جمهور عراق، خواستار تداوم تلاش‌ها برای بازگرداندن آوارگان داخلی عراق به مناطق خود و بهبود بخشیدن به وضعیت آنها شد.

دفتر ریاست جمهوری عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق، در دیدار با غلام محمد اسحاق، هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل متحد، بر ضرورت تداوم تلاش‌ها برای بازگرداندن آوارگان داخلی عراق به مناطق خود تاکید کرده و خواستار تلاش‌‌ همه جانبه برای بهبود وضعیت آنها شده است.

بر پایه بیانیه، آقای عبداللطیف رشید، اظهار داشته است که ماندن آوارگان در شرایط ناهموار اردوگاه‌ها قابل قبول نیست و تسریع در بازگرداندن آنها به زادگاه خود و تامین امنیت و ثبات و یک زندگی عزتمندانه برای آنها را ضرورت دانسته‌ است.

وی همچنین حمایت کامل خود از تلاش برای پایان بخشیدن به وضعیت ناهموار آوارگان را ابراز داشته است.

  • بیشتر بخوانید:

     آی او ام: آوارگان عراقی نمی‌خواهند به زادگاه خود باز گردند

پیش از این سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی.او.ام)، در گزارشی اعلام کرده است که بیش از ٥٨ هزار آواره عراقی در شرایط بد زندگی می‌کنند و بیشتر آنها از اهالی مناطق آزاد شده از دست سازمان تروریستی داعش هستند که به دلیل نبود ثبات، امنیت و رفاه در منا‌طق خود، حاضر به بازگشت نیستند.

وزارت امور داخلی اقلیم کوردستان، در اوت ٢٠٢١، آمار آوارگان را اعلام کرد که بر اساس آن ٩٢٥ هزار آواره و پناهنده در اقلیم کوردستان ساکن هستند، ٦٦٤ هزار نفر از آنان آواره و ٢٦٠ هزار نفر نیز پناهنده می‌باشند.

وزارت امور داخلی اقلیم کوردستان، تاکید کرده است که ٣٠ درصد آواره و پناهندگان در اردوگاه‌ها مستقر شده‌اند.

ب.ن