فرانسه در جنگ داعش حامی اصلی اقلیم کوردستان بود

فرانسه اقلیم کوردستان را به عنوان یک بازیگر مهم در معادلات منطقه در نظر دارد
اقلیم کوردستان و فرانسه روابط دیرینه و تاریخی دارند
اقلیم کوردستان و فرانسه روابط دیرینه و تاریخی دارند

اربیل (کوردستان٢٤) – فرانسه روابطی دیرین با مردم کوردستان دارد و بارها از اقلیم کوردستان حمایت کرده است، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه، اولین رئیس جمهور کشوری بود که در زمان جنگ داعش به اقلیم کوردستان سفر کرد، آن کشور همچنین از پشتیبانان قدرتمند نیروی پیشمرگ و مردم کوردستان بوده است.

دولت و مردم فرانسه روابطی دیرینه با اقلیم کوردستان دارند و در برهه‌های مختلف از مردم کوردستان حمایت کرده‌اند.

فرانسه یکی از اعضای اصلی اتحادیه اروپا و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است.

اقلیم کوردستان برای این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، به ویژه از لحاظ امنیتی، اقتصادی و مسئله همزیستی، و اقلیم را به عنوان یک بازیگر مهم در معادلات سیاسی منطقه در نظر دارد.

در زمان جنگ داعش، فرانسه حمایت‌های بسیاری از نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان نموده و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور وقت آن کشور در آن زمان دو بار به اقلیم سفر کرد.

در ١٢ سپتامبر ٢٠١٤، فرانسوا اولاند به اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان سفر و در دیدار با پرزیدنت مسعود بارزانی، حمایت کشورش از اقلیم را اعلام کرد. وی در ٢ ژانویه ٢٠١٧ نیز برای بار دوم به اربیل سفر کرد و پس از نشست با پرزیدنت بارزانی به همراه‌ ایشان از جبهه‌های جنگ علیه داعش بازدید کرد و از نیروی پیشمرگ کوردستان، قدردانی نمود.

استقبال پرزیدنت مسعود بارزانی از فرانسوا اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه در فرودگاه بین‌المللی اربیل
استقبال پرزیدنت مسعود بارزانی از فرانسوا اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه در فرودگاه بین‌المللی اربیل

پرزیدنت بارزانی در سال ٢٠١٩ در دیدار با فرانسوا اولاند در اربیل، اعلام کرد که مردم کوردستان حمایت‌های فرانسه را فراموش نخواهند کرد و خود را مدیون فرانسوا اولاند می‌دانند. ایشان همچنین از مردم و دولت فرانسه قدردانی کردند " که همیشه حامی و دوست بزرگ مردم کوردستان بوده‌اند" و دوستی با مردم فرانسه را به عنوان مردمی با اصول، باعث افتخار دانستند.

پس از همه‌پرسی برای استقلال جنوب کوردستان نیز که در سال ٢٠١٧ برگزار شد، فرانسه اولین کشوری بود که از نچیروان بارزانی، نخست وزیر وقت اقلیم کوردستان استقبال کرد و این خود به روشنی اهمیت و جایگاه بین‌المللی اقلیم را نشان داد.

در ٢٩ اوت ٢٠٢١، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به اقلیم کوردستان سفر و با پرزیدنت بارزانی، دیدار کرد، در آن دیدار، مکرون اعلام کرد:" با هدف تاکید بر دوستی و احترام بین مردم فرانسه و اقلیم کوردستان به دیدار پرزیدنت بارزانی آمدم و بر تدوام تعهد فرانسه به مبارزه علیه داعش اصرار داریم".

پرزیدنت بارزانی نیز مجسمه نماد پیشمرگ را به مکرون، تقدیم کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین با نچیروان بارزانی، رئیس و مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان دیدار کرد و در آن دیدار مسرور بارزانی، خاطرنشان کرد که سفر رئیس جمهور فرانسه تاکید بر دوستی و رابطه‌ای محکم بین اقلیم کوردستان و فرانسه است.

فرانسه به عنوان یک قدرت مطرح در سطح بین‌المللی به طور مستمر از مسئله کورد در خاورمیانه حمایت کرده و همواره حامی اقلیم کوردستان، بوده است.

ب.ن