دیپلمات پیشین سفارت افغانستان در تهران: سفارت در پی فشار ایران به طالبان سپرده شد

سفارتخانه‌ی افغانستان در تهران روز گذشته به نمایندگان طالبان واگذار شد
طالبان در سفارت افغانستان در تهران
طالبان در سفارت افغانستان در تهران

اربیل (کوردستان ۲۴)- وزارت خارجه طالبان تائید کرد که روز دوشنبه ٨ اسفند رسماً مسئولیت سفارت افغانستان در تهران به دیپلمات‌های اعزامی این گروه، سپرده شده است. دیپلمات‌های پیشین سفارت افغانستان نیز به آر. اف.ای تائید کرده‌اند که سفارت را روز گذشته ترک کرده و کلید آن را به وزارت خارجه‌ی ایران سپرده بودند.

حفیظ ضیا احمد، یکی از سخنگویان وزارت خارجه‌ی طالبان در پیامی کوتاه، روند تحویل گیری مسئولیت سفارت افغانستان در تهران را تائید کرده و گفته که یک هیئت ٧ نفری از دیپلمات‌های این گروه نیز امروز دوشنبه به تهران رسیده‌اند.

همزمان، حامد رهگذر، دیپلمات پیشین سفارت افغانستان در تهران در گفتگویی اختصاصی با بخش فارسی رادیو فرانسه گفته که روز گذشته ٧اسفند، ١٢ تن از دیپلمات‌ها و ۴۵ تن از کارمندان اداری این سفارت به رهبری احمد قیوم سلیمانی، سفارت را ترک کرده و کلیدها را به وزارت خارجه‌ی ایران سپردند.

روابط عمومی وزارت خارجه‌ی ایران واگذاری سفارتخانه به طالبان را «تحولات داخلی سفارت افغانستان» نامید و اعلام کرد که وزارت خارجه ایران به‌هیچ‌وجه در این مسئله، ورود و دخالت نکرده است.

حامد رهگذر این ادعای وزارت خارجه ایران را رد می‌کند و می‌گوید هفته پیش، وزارت خارجه ایران، سرپرست سفارت افغانستان را فراخوانده و بر او فشار آورده بود تا به مأموریت خود پایان داده و مسئولیت سفارت را به دیپلمات‌های طالبان بسپارد.

به گفته‌ی این دیپلمات پیشین سفارت افغانستان در تهران، به دنبال این فشار وزارت خارجه‌ی ایران، سرپرست سفارت و دیپلمات‌های برحال سفارت، در نشستی تصمیم می‌گیرند که مسئولیت سفارت را به طالبان نسپارند و به‌این‌ترتیب، همگی تصمیم به ترک سفارت و تحویل دهی کلید سفارت به وزارت خارجه‌ی ایران می‌گیرند.

با توجه به وجود انبوه مهاجران افغانستانی و ورود بخشی از نظامیان سابق افغانستان به ایران پس از سرنگونی حکومت به دست طالبان، اکنون مشکلات بسیاری برای این پناهندگان ایجاد شده است.

بیش‌تر بخوانید: روزنامه‌ی جمهوری اسلامی از سیاست ایران در این مورد انتقاد کرده است  

دیپلمات‌های پیشین سفارت افغانستان در تهران هشدار می‌دهند که با انتقال مسئولیت سفارت به طالبان، خطر اخراج کارمندان و نظامیان نظام پیشین به افغانستان و کشته شدن توسط طالبان آنان را تهدید می‌کند.

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی در شماره‌ی روز دوشنبه‌ی خود از واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان انتقاد کرده بود.

این روزنامه نوشته است: «تحویل دادن سفارت به یک گروه نامشروع و تروریستی علاوه بر مخاطرات امنیتی زیادی که دارد، به‌عنوان لکه‌ی سیاهی در پرونده‌ی روابط ایران و افغانستان ثبت خواهد شد».

به نوشته‌ی جمهوری اسلامی این تصمیم دولت «واکنش‌های زیادی را برانگیخته است و علاوه بر اصحاب رسانه و فعالان سیاسی داخل کشور، مردم افغانستان نیز از این تصمیم متعجب شده‌اند.»

جمهوری اسلامی افزوده است: «آنچه موجب تعجب ناظران سیاسی در داخل و خارج شده، این است که جمهوری اسلامی ایران، خواست یک گروه متکی به اسلحه که بدون انتخابات و بر اساس زد و بند با آمریکا بر افغانستان سلطه‌ی پیدا کرده و بعد از ۱۸ ماه هنوز هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است را بر خواست مردم افغانستان که هرگز حاکمیت این گروه را به‌عنوان حکومت مشروع قبول نکرده ترجیح داده است.»

/ا.م