السودانی: مذاکرات درباره منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه را آغاز کنید

"انتقال آب از سدهای دوکان، دربندیخان و موصل به رودخانه دجله آغاز شده است"
"تلاش‌های عراق برای رفع بحران آب در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی تا کنون بی‌نتیجه بوده‌اند"
"تلاش‌های عراق برای رفع بحران آب در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی تا کنون بی‌نتیجه بوده‌اند"

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر عراق، دستور داده است که مذاکرات درباره منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه، از سر گرفته شوند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور، دستور داده است که تمام اقدامات لازم برای از سر گرفتن مذاکرات با کشورهای ترکیه، ایران و سوریه در زمینه منابع آبی مشترک، انجام شوند.

همزمان وزارت منابع آبی عراق، برای انتقال آب از سدهای دوکان، دربندیخان و موصل به رودخانه دجله، با هدف بالا بردن سطح آب رودخانه، فعالیت خود را آغاز کرده است.

خالد شمال، سخنگوی وزارت منابع آبی به خبرگزاری رسمی عراق گفته است:"موضوع بحران آب پیچیده است و بیشتر به مذاکرات خارجی بسته است".

وی می‌افزاید که وزیر منابع آبی شرایط را با نخست‌وزیر در میان گذاشته و او نیز دستور داده است که هر گونه اقدام لازم برای از سر گیری مذاکرات با کشورهای همسایه انجام شود.

  • بیشتر بخوانید:

     کمبود آب کاهش ٢٠ درصدی تولید مواد غذایی در عراق را به دنبال دارد

شمال، تاکید کرد که وزارت متبوع به انتقال آب از سدها ادامه خواهد داد تا مشکل کم‌آبی در استان‌های بصره، میسان، مثنی و ذی‌قار رفع شود.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق، خاطرنشان کرده که تصمیم‌گیری نهایی درباره پرونده آب، بر عهده مقامات طراز اول کشور است و این وزارتخانه بیشتر بخش فنی را مدیریت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، بنا بر توافق ١٩٨٧، ترکیه موظف است که آب دجله و فرات را با عراق تقسیم کند، اما آن کشور در سال‌های اخیر به تعهدات خود عمل نکرده است و به امضای توافق جدید هم گردن نمی‌نهد.

ایران نیز مسیر‌های آبی از جمله رودخانه کرخه را که به عراق سرازیر می‌شد به نفع خود منحرف کرده است و محرومیت عراق از منابع آبی دو چندان شده است.

مذاکرات با این کشور نیز در زمینه تقسیم منابع آبی، نتیجه مطلوبی برای عراق نداشته است.

تلاش‌های عراق برای رفع بحران آب در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی تا کنون بی‌نتیجه بوده‌اند.

ب.ن