آسوشیتد پرس: انگلستان موشک‌های ایران را توقیف کرد

"احتمالا به یمن منتقل می‌شدند"
تسلیحات توقیف شده در خلیج عمان _ عکس؛ آسوشیتد پرس
تسلیحات توقیف شده در خلیج عمان _ عکس؛ آسوشیتد پرس

اربیل (کوردستان٢٤) – یک قایق حامل تسلیحات از سوی نیروهای انگلستان در خلیج عمان توقیف شد و گمان می‌رود که مبدا آن ایران و مقصدش یمن بوده باشد.

نیروی دریایی انگلستان، اعلام کرده که در جریان تعقیب یک قایق کوچک در خلیج عمان که از ایران احتمالا به سمت یمن در حرکت بوده است، موشک‌های ضد تانک و باله‌های مونتاژ موشک‌های بالستیک را توقیف کرده‌اند.

پیش از این نیز نیروهای فرانسوی و آمریکایی توقیفاتی از این قبیل در منطقه داشته‌اند.

قدرت‌های غربی در حال افزایش فشار بر ایران هستند و می‌گویند که آن کشور بیش از هر زمان دیگری به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک شده است.

قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کنند که به جنگ یمن پایان دهند.

وزارت دفاع انگلستان، اعلام کرده است که توقیف تسلیحات در ٢٣ فوریه و پس از تعقیب قایق ایرانی از سوی یک هواپیمای آمریکایی انجام شده است، همچنین تاکید کرده که قایق سعی کرده دوباره وارد آب‌های ایران شود، اما قبل از آن متوقف شده است.

بر پایه قطعنامه سازمان ملل متحد، انتقال تسلیحات به شورشیان حوثی یمن ممنوع است
بر پایه قطعنامه سازمان ملل متحد، انتقال تسلیحات به شورشیان حوثی یمن ممنوع است

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه و نیروی دریایی انگلستان خاطرنشان کرده‌اند که در داخل قایق، موشک‌های هدایت شونده ضد تانک روسی ٩ ام ١٣٣ کورنت که در ایران به نام دهلویه شناخته می شوند، پیدا شده است. این قبیل سلاح‌ها در قایق‌های توقیف شده دیگر نیز که عازم یمن بوده‌اند، پیدا شده‌اند.

همچنین باله‌های کوچکی که نیروی دریایی ایالات متحده از آن‌ها به‌ عنوان پره‌های جت برای موشک‌های بالستیک میان‌برد یاد کرده است در قایق وجود داشته‌اند.

گفته می‌شود این تسلیحات از سوی ایران برای کمک به شورشیان حوثی یمن، منتقل می‌شوند.

بر پایه قطعنامه سازمان ملل متحد، انتقال تسلیحات به شورشیان حوثی یمن ممنوع است و تهران بارها کمک تسلیحاتی به آنها را رد کرده است.

اما برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است:" این هفتمین محموله سلاح ممنوعه و مواد مخدر غیرقانونی توقیف شده در سه ماه گذشته است و نمونه دیگری از افزایش فعالیت‌های دریایی زیانبار ایران در منطقه است".

رسانه‌های دولتی ایران این خبر را تایید نکرده‌اند و نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز به درخواست اظهارنظر درباره آن پاسخ نداده است.

جنگ در یمن تا حد زیادی به بن بست رسیده است و همچون یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان از آن یاد می‌شود. با این حال، بر اساس آمارهای اعلام شده، از زمان آغاز آتش بس در پایان مارس ٢٠٢٢، هیچ حمله هوایی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن ثبت نشده است.

این آتش بس، با وجود تلاش‌های دیپلماتیک برای تمدید آن، در ماه اکتبر منقضی شد و منجر به نگرانی از تشدید جنگ شده است. بیش از ١٥٠ هزار نفر در جنگ یمن کشته شده‌اند که بیش از ١٤ هزار و ٥٠٠ نفر آنان غیرنظامی بوده‌اند.

آسوشیتد پرس

ب.ن