محقق کورد ساکن فرانسه: دبیر کل سازمان ملل از جزئیات حوادث عراق و اقلیم کوردستان اطلاع دارد

دیدار گوترش از عراق نشانه‌ی اهتمام آمریکا به این کشور است

اربیل (کوردستان ۲۴)- عادل به اخوان، مدیر مرکز فرانسوی پژوهش در امور عراق، در مورد سفر دبیر کل سازمان ملل متحد به عراق و اقلیم کوردستان می‌گوید، گوترش در ایامی بە عراق و اقلیم کوردستان سفر کرده است کە منافع جامعه‌ی بین‌الملل با سال‌های ٢٠٠٠ میلادی متفاوت است. چونکه معادلات و رویدادهای جهانی دچار تغییر شده از سهم عراقی‌ها در امور مختلف کاسته شده است.

عادل بخوان، مدیر مرکز مطالعات فرانسه در امور عراق، به کوردستان ۲۴ گفت که ایالات‌متحده پیش‌تر یک هزار و ٢٠٠ سرباز در عراق داشت و آمریکایی‌ها  امیدوار بودند که الگویی برای خاورمیانه در این کشور ایجاد کنند، اما پس از آن ناکام ماندند.

او گفت: "آمریکایی‌ها وارد جنگ علیه القاعده در عراق شدند، سپس در سال ۲۰۱۱ عقب‌نشینی کردند. آنها پس از سه سال به دلیل جنگ با داعش بازگشتند. اکنون آن حوادث به پایان رسیده است و آنها مشغول جنگ در اوکراین هستند. با آمدن گوترش در این مرحله می‌خواهند بگویند شمارا ترک نخواهیم کرد".

وی گفت: گوترش با همه رهبران عراق و اقلیم کردستان ملاقات کرده و از جزئیات حوادث عراق و اقلیم کردستان آگاه است. وی به کوردستان آمد تا بە منظور حل مشکلات بر پارت دمکرات کوردستان اتحادیه‌ی میهنی فشار وارد کند.

این محقق سیاسی هشدار داد که اگر سران شاخص اقلیم کوردستان مسئولانه با اوضاع تعامل نکرده و به سفر دبیر کل سازمان ملل متحد توجه نکنند، در برابر مسئولیت تاریخی قرار خواهند گرفت.

/ا.م