فیلیپ والنت: موکلم به رغم تبرئه همچنان در زندان ایران است

"اتهام جاسوسی علیه بنجامین بریر تخیلی است"
بنجامین بریر، شهروند فرانسوی که در ایران زندانی است _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه
بنجامین بریر، شهروند فرانسوی که در ایران زندانی است _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – فرانسه خواستار آزادی تبعه خود از زندان ایران شد، وکیل فرانسوی می‌گوید حکم تبرئه صادر شده، اما سپاه پاسداران از آزادی جلوگیری می‌کند.

فیلیپ والنت، وکیل بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران، در بیانیه‌ای که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده، اعلام کرد؛ دادگاه تجدیدنظر ایران موکل او را از تمام اتهامات تبرئه و دستور آزادی او را در ١٥ فوریه صادر کرده است.

به گفته آقای فیلیپ، اما سپاه پاسداران ایران، "به رغم این اعلام بی‌گناهی، او را در زندان نگه می‌دارد و در آخرین لحظه از آزادی او جلوگیری کرده است".

وزارت امور خارجه فرانسه، از وضعیت شهروند خود ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری همه اتباع فرانسوی شده است.

بریر، در می ٢٠٢٠ بازداشت و به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد.

او از جمله خارجی‌‌های بازادشت شده‌ای است که مخالفان نظام ایران می‌گویند دولت آن کشور برای گرفتن امتیاز از غرب از آنها به عنوان گروگان استفاده می‌کند.

فیلیپ والنت، گفته است که موکلش در زندان وکیل آباد در شرق مشهد نگهداری می‌شود و از یک ماه پیش اعتصاب غذا را آغاز کرده و "از نظر جسمی و روحی خسته شده است".

والنت، قبلا اتهام جاسوسی علیه موکلش را "تخیلی" توصیف کرده و می‌گوید که بریر "در مکان‌های ممنوعه و حساس ایران حضور نداشته و هیچ عکس یا فیلمی از آن مکان‌ها نگرفته است".

"بریر در مکان‌های ممنوعه و حساس ایران حضور نداشته و هیچ عکس یا فیلمی از آن مکان‌ها نگرفته است" _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه

همچنین تاکید کرده که او "تنها یک گردشگر خارجی" بوده و وسایل شخصی‌اش برای جاسوسی قابل استفاده نبوده‌اند... شواهد کافی برای اثبات جرم وجود ندارد و حکم برائت آقای بنجامین بریر صادر شده است... و خانواده‌اش خواستار آزادی فوری او هستند".

از طرفی دیگر بلندین، خواهر بریر به خبرگزاری فرانسه گفته است که وضعیت برادرش کاملا غیرقابل درک است و خانواده‌اش تصمیم گرفته‌اند با اجرای حکم دادگاه تجدید نظر، مشکل بی سر و صدا حل شود.

هم اکنون شش تبعه فرانسوی دیگر در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند.

وزارت خارجه فرانسه، بارها ایران را به دلیل آنچه "دیپلماسی گروگان‌گیری" می‌نامد، محکوم کرده است.

دست‌کم ١٧ شهروند غربی که بیشتر آنها تابعیت دوگانه دارند در ایران زندانی هستند، حامیانشان آنها را بی‌گناه توصیف می‌کنند و می‌گویند تهران از آنها به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کند.

در چهار دهه گذشته، قدرت‌های غربی تحریم‌های بسیاری علیه ایران اعمال کرد‌ه‌ و دلیل آن را نقض حقوق بشر و تلاش برای دست‌یافتن به سلاح هسته‌ای اعلام کرده‌اند.

پس از آنکه ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد، گزارش داد ایران به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک شده است، فرانسه تغییرات اخیر در برنامه هسته‌ای آن کشور را "بسیار نگران‌کننده" دانست.

خبرگزاری فرانسه

ب.ن