سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران

در حالیکه که گفته می‌شود ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شده است
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

اربیل (کوردستان٢٤) – سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در حالی انجام می‌شود که قرار است هفته آینده درباره ارائه پیش‌نویس قطعنامه محکومیت ایران به شورای حکام، تصمیم‌گیری شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز جمعه به ایران سفر می‌کند.

بازرسان آژانس در ایران، اعلام کرده‌اند که میزان اورانیوم غنی‌شده این کشور به میزان مورد نیاز برای تولید بمب هسته‌ای نزدیک شده است.

آژانس، به دنبال افزایش همکاری‌های ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ایش است.

تهران، تمایل به دستیابی به تسلیحات اتمی را انکار می‌کند و هفته گذشته اعلام کرد که هیچ تلاشی برای غنی‌سازی اورانیوم بیش از ٦٠ درصد نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه در توئیتی نوشت که گروسی "به دعوت دولت ایران برای دیدارهایی در سطح بالا به تهران سفر خواهد کرد".

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته است که گروسی با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز دیدار و با وی درباره برنامه هسته‌ای آن کشور گفتگو خواهد کرد.

مقامات ایرانی در هنگام بازدید از مرکز هسته‌ای_ عکس؛ خبرگزاری فرانسه
مقامات ایرانی در هنگام بازدید از مرکز هسته‌ای_ عکس؛ خبرگزاری فرانسه

سفر رئیس آژانس، در حالی انجام می‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ٢٠١٥ به بن بست رسیده و ایران امیدوار است با احیای آن از تحریم‌های سختگیرانه اقتصادی که با هدف محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ایش اعمال شده‌اند، رهایی یابد.

ایالات متحده، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در سال ٢٠١٨ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و مجددا تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد، امری که باعث شد ایران اجرای تعهدات خود به توافق را به حالت تعلیق درآورد.

مذاکرات احیای توافق با پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ، در سال ٢٠٢١ از سر گرفته شد، اما در سال گذشته با اوج گرفتن اعتراضات مردمی در ایران، مجددا متوقف شد.

 سفر گروسی به ایران نشانه‌ای برای امکان پذیر بودن رویکرد دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای تلقی می‌شود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، ابراز امیدواری کرده که این سفر زمینه ساز همکاری‌های بیشتر و باز شدن افقی روشن‌تر بین ایران و آژانس باشد.

هفته آینده ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) درباره اینکه پیش‌نویس قطعنامه محکومیت ایران را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کنند یا خیر، تصمیم‌گیری می‌کنند.

اما پیش از آن گروسی به وین باز می‌گردد و نتایج سفرش به تهران را در یک کنفرانس خبری اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه

ب.ن