مسرور بارزانی بر حمایت از حضور زنان در نهادهای دولتی تأکید کرد

دولت اقلیم کوردستان برای رفع تبعیض علیه زنان تلاش می‌کند

اربیل (کوردستان۲۴) –مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان روز چهارشنبه ١٧ اسفند ۱۴۰۱، در مراسم جشن روز جهانی زن در اربیل طی سخنانی اعلام کرد به که حمایت تغییرناپذیر خود از حقوق زنان ادامه می‌دهد بر نقش فعال زنان در همه‌ی ابعاد زندگی و جامعه و مخصوصاً در میان نهادهای دولتی را تأیید می‌کند. 

نخست‌وزیر گفت: ما به‌عنوان دولت اقلیم کوردستان با تمام توان و نیروی  خود در برابر انواع نقض حقوق بشر و هرگونه خشونت به‌ویژه خشونت، کشتار و شکنجه‌ی زنان و نقض حقوق آنها ایستاده‌ایم.

متن سخنان نخست‌وزیر اقلیم کوردستان به این شرح است:

به نام خداوند بزرگ و مهربان

حضار گرامی

روز به خیر

به مناسبت روز جهان زنان، گرم‌ترین تبریک خود را به زنان کوردستان و عراق و جهان ابراز می‌دارم.

امیدوارم زنان همیشه در زندگی خود موفق بوده و حقوقشان محفوظ باشد  و از هرگونه ستم و بهره‌کشی به دور باشند.

از شورای عالی زنان و توسعه، و کمیسیون برابری جنسیتی و توانمندسازی وابسته به سازمان ملل متحد، به خاطر گرامیداشت این مراسم و امضای تفاهم‌نامه خدمت به امور زنان، قدردانی می‌کنم.

در این مناسبت بر حمایت همیشگی خود از حقوق زنان و نقش فعال آنان در همه زمینه‌های زندگی و جامعه و به‌ویژه در نهادهای دولت تأکید می‌کنیم.

زنان در طول تاریخ مردم کوردستان نقشی برجسته در جامعه داشته‌اند. در مراحل دشوار مبارزات کوردستان همیشه یاری‌رسان بوده‌اند و مشارکت مؤثر داشته‌اند و دارای تاریخی سرشار از سرافرازی هستند. پس از قیام و تأسیس پارلمان و دولت اقلیم کوردستان نیز نقش زنان در همه‌ی عرصه‌های حکمرانی قابل‌توجه بوده است و همچنان تلاش برای تقویت بیشتر جایگاه زنان در دولت با در نظر گرفتن توانمندی و شایستگی‌هایشان و از میان برداشتن هرگونه تبعیض و به حاشیه راندن در مدیریت، تلاش می‌کنیم.

امیدوارم امضای این یادداشت تفاهم در جمع‌آوری و دسترسی به آمارهای لازم برای شناسایی مشکلات و موانع پیش روی زنان و رفع نقض حقوق آنان و موانع پیش روی برابری جنسیتی، یاری‌رسان باشد.

ما به‌عنوان دولت اقلیم کوردستان با تمام توان علیه هر نوع نقض حقوق زنان و خشونت به‌ویژه قتل و شکنجه هستیم که متأسفانه جامعه‌ی کوردستان نیز همچون بسیاری از جوامع از آن رنج می‌برد. ازنظر ما این خشونت‌ها هرگز قابل‌قبول نیستند و به تلاش خود برای از میان برداشتن کامل این پدیده ادامه می‌دهیم.

حضار محترم:

مقابله با خشونت و تلاش برای توسعه‌ی فرهنگ برابری جنسیتی وظیفه‌ی مشترک همه‌ی ما  است و لازم است جامعه به‌طورکلی  و دولت سازمان‌های زنان، جامعه‌ی مدنی، روحانیون، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی باید همه در جهت افزایش آگاهی برای از بین بردن خشونت و ترویج فرهنگ برابری، همزیستی و پذیرش متقابل تلاش کنند.

دولت اقلیم کوردستان به راهبرد تقویت موقعیت زنان کاملاً اعتقاد دارد و در راستای آن تلاش می‌کند. زن و مرد باید از فرصت‌ها و وظایف و حقوق یکسان برخوردار باشند.

من بار دیگر به شما تبریک می‌گویم و موفقیت و زندگی شادی را برایتان آرزومندم.

/ا.م