آمریکا هشدار می‌دهد و ایران می‌گوید کارهای زیادی برای رسیدگی وجود دارد

"توضیحات ایران در خصوص میزان غنی‌سازی اورانیوم قانع کننده نیست"
نمایش سانتریفیوژهای ساخت ایران در تهران _ عکس؛ آسوشیتدپرس
نمایش سانتریفیوژهای ساخت ایران در تهران _ عکس؛ آسوشیتدپرس

اربیل (کوردستان٢٤) – ایران می‌گوید که در خصوص برنامه هسته‌ای خود مایل به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و کشورهای غربی از غنی‌سازی بی‌سابقه اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای آن کشور شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک دیپلمات ارشد ایرانی، روز چهارشنبه ٨ مارس تاکید کرد که جمهوری اسلامی مایل به همکاری در خصوص برنامه اتمی خود است، این در حالی است که قدرت‌های غربی از آن کشور خواسته‌اند نسبت به پایبندی به تعهدات تازه داده شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پاسخگو باشد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر اخیر خود به تهران، پس از "کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا حد نزدیک به ساخت تسلیحات هسته‌ای"، تضمین‌هایی را در مورد نیات ایران دریافت کرده است.

محسن نظیری اصل، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به خبرگزاری فرانسه گفت:" در هفته‌ها و ماه‌های آینده کارهای زیادی برای رسیدگی به موضوعات مورد علاقه مشترک وجود دارد، زیرا ایران بسیار مایل به همکاری با رافائل گروسی است".

وی افزود:"ما باید از رویارویی پرهیز کنیم و در عوض بسیار مسئولانه با هم کار کنیم".

او از بازگویی جزئیات از جمله اینکه گروسی اظهار داشته دوباره دوربین‌های نظارتی در چندین سایت هسته‌ای ایران نصب خواهند شد، خودداری کرد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با  محمد اسلامی، رئیس آژانس اتمی ایران_ عکس؛ آسوشیتدپرس
رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با محمد اسلامی، رئیس آژانس اتمی ایران در تهران _ عکس؛ آسوشیتدپرس

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از "تشدید بی‌وقفه و خطرناک فعالیت‌های هسته‌ای ایران" سخن به میان آورده‌اند.

این کشورها از "غنی‌سازی بی‌سابقه اورانیوم با خلوص ٨٣.٧ درصد در تاسیسات هسته‌ای فردو" ابراز نگرانی کرده‌اند و توضیحات ایران درباره تصادفی بودن تولید ذرات اورانیوم با خلوص بالای ۶۰ درصد در جریان فرایند غنی‌سازی را قانع کننده نمی‌دانند.

ایالات متحده آمریکا نیز کشف میزان اورانیوم یاد شده را "یک پیشرفت هشداردهنده" خوانده و تاکید کرده است:"کمتر از ٩٠ درصد مورد نیاز برای تولید بمب اتمی است".

لورا هولگیت، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:"ایران باید تضمین کند که چنین حادثه‌ای دیگر هرگز تکرار نشود... متأسفانه ایران بارها در گذشته وعده‌های مبهم مشابهی برای دور نگه داشتن خود از سرزنش جامعه بین‌المللی داده اما هرگز به آن عمل نکرده است".

ایران تمایل به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید که هیچ تلاشی برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ٦٠ درصد نکرده است.

مذاکرات بین تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ٢٠١٥ از سال گذشته متوقف شده است.

این توافق پس از خروج واشنگتن از آن در سال ٢٠١٨ و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران باطل تلقی شد. امری که باعث شد ایران اجرای تعهدات خود به توافق را به حالت تعلیق درآورد.

مذاکرات احیای توافق با پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ، در سال ٢٠٢١ از سر گرفته شد، اما در سال گذشته با اوج گرفتن اعتراضات مردمی در ایران، مجددا متوقف شد.

خبرگزاری فرانسه

ب.ن