امیر عبداللهیان: از گشایش روابط سوریه با برخی کشورها استقبال می‌کنیم

"حاضریم به تلاش‌ها بپیوندیم"
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – ایران از گشایش روابط دیپلماتیک ترکیه و کشورهای عرب با سوریه استقبال می‌کند و آمادگی خود را برای پیوستن به تلاش‌ها برای تحقق آن اعلام کرده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در سفر روز پنجشنبه خود به دمشق، از نزدیکی دولت‌های عرب با دولت سوریه استقبال کرد.

دولت‌های عرب که سال‌هاست با آغاز بحران در سوریه، دولت آن کشور را در انزوا قرار داده‌اند، پس از وقوع زمین‌لزره شدید در سوریه، با هدف کمک‌رسانی به آن کشور، روابط را از سر گرفته‌اند.

امیر عبداللهیان، گفت که تهران در طول ١٢ سال درگیری از دمشق حمایت کرده است و اکنون به تلاش‌ها برای آشتی دادن سوریه و ترکیه خواهد پیوست.

دولت سوریه از زمان آغاز جنگ در سال ٢٠١١، به دلیل سرکوب اعتراضات مردم خود، از نظر سیاسی در منطقه منزوی شده و از اتحادیه عرب اخراج شده است.

با وقوع زمین لرزه، رهبران عرب اقداماتی برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه انجام داده‌اند.

امیر عبداللهیان در دیدار با همتای سوری خود در لاذقیه
امیر عبداللهیان در دیدار با همتای سوری خود در لاذقیه _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه

وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سوری خود گفت:"ما از گشایش روابط سوریه با برخی کشورها استقبال می‌کنیم".

وزیر امور خارجه مصر، سومین دیپلمات ارشد عرب بود که اواخر ماه گذشته، با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ملاقات کرد، ملاقاتی که پس از وقوع زمین‌لرزه ٦ فوریه انجام شد.

زمین‌لرزه در سوریه، بیش از ٦ هزار کشته و ٥٠ هزار مجروح برجای گذاشت.

بشار اسد همچنین به تماس‌های پیشگامانه مقامات امارات متحده عربی پاسخ داده و کمک‌های آن کشور را به زلزله‌زدگان کشورش، پذیرفته است.

کارشناسان سیاسی باور دارند که دولت سوریه می‌تواند از این اقدامات برای تقویت حمایت منطقه‌ای استفاده کند.

وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه قبل از پرواز به دمشق، پایتخت سوریه، در استان زلزله‌زده لاذقیه فرود آمد و در آنجا با بشار اسد و فیصل مقداد، وزیر امور خارجه آن کشور دیدار کرد.

دیدار وزیر امور خارجه ایران در لاذقیه با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
دیدار وزیر امور خارجه ایران در لاذقیه با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه

ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که امیر عبداللهیان با اسد درباره پیوستن ایران به تلاش‌ها برای برقراری مذاکرات بین دمشق و آنکارا گفتگو کرده‌اند.

دمشق با حمایت روسیه و ایران، توانست بسیاری از مناطق از دست رفته در جریان جنگ را پس بگیرد.

وزرای دفاع سوریه و ترکیه در اواخر دسامبر، در مسکو گفتگو کردند که اولین نشست از زمان آغاز جنگ سوریه بوده است.

اسد در ژانویه گفته بود که مذاکرات با ترکیه باید در جهت "پایان اشغال" بخش‌هایی از سوریه توسط آنکارا، انجام شود.

مطرح شدن مذاکرات ترکیه و سوریه، نگرانی مخالفان سوری تحت حمایت ترکیه را در پی داشته که بخش‌هایی از آن کشور را در کنترل دارند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی که کشورش به زلزله‌زدگان سوریه امدادرسانی کرده است، ماه گذشته از اجماع جهان عرب برای در پیش گرفتن رویکردی جدید برای مذاکره با دمشق در راستای رسیدگی به بحران‌های انسانی از جمله زمین‌لزره آن کشور، خبر داد.

ب.ن