پرزیدنت بارزانی: مردم کورد تحت هیچ شرایطی از حقوق، آزادی‌ها و دستاوردهای خود عدول نخواهند کرد

دولت وقت عراق در توافق‌نامه‌ی ١١ مارس ١٩٧٠ میلادی با برخی از خواسته‌های برحق مبارزان کورد موافقت کرده بود
پرزیدنت مسعود بارزانی
پرزیدنت مسعود بارزانی

اربیل (کوردستان ۲۴)- پرزیدنت مسعود بارزانی در پیامی بە مناسب پنجاه و سومین سالگرد امضای توافق ١١مارس میان رهبری سیاسی کوردستان و دولت وقت عراق، پیامی منتشر کرد.

پرزیدنت بارزانی در این پیام بار دیگر تأکید کرده است که مردم کورد تحت هیچ شرایط و فشاری از حقوق، آزادی‌ها و دستاوردهای خود عدول نخواهند کرد.

متن پیام بارزانی به این شرح است:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

توافق‌نامه‌ی ۱۱ مارس یکی از دستاوردهای ارزشمند جنبش آزادی‌بخش مردم کردستان است. اهمیت این واقعه‌ی تاریخی این است که در نتیجه‌ی مبارزه و خیزش مردم کورد و پارت دمکرات کوردستان به رهبری بارزانی، رژیم وقت عراق مجبور شد در ۱۱ مارس برای اولین بار برخی از حقوق مردم ما را آشکارا به رسمیت بشناسد. این حقوق از همان ابتدای تشکیل دولت عراق سلب و از آن حاشا می‌کردند.

قرارداد ۱۱ مارس که محصول مبارزات و فداکاری‌های پیشمرگه ها، مردم و همه‌ی طبقات، اقلیت‌های مذهبی و قومی کوردستان بود، هویت و موجودیت خلق کورد در داخل کشور عراق را به سطحی بالاتر برد. اگرچه رژیم عراق به حقوق مردم وکردستان پشت کرد و معاهده‌ی ۱۱ مارس را زیر پا گذاشت، اما این دستاورد دروازه‌ای به سویر مراحل  و گام‌های بزرگ‌تری از مبارزات مردم ما و دستیابی به دستاوردها و پیروزی‌های بیشتر بود.

در پنجاه و سومین سالگرد حصول توافق‌نامه‌ی ۱۱ مارس، ضمن تأکید بر پیام مسالمت‌آمیز و همزیستی مردم کوردستان، به همگان یادآوری می‌کنیم که مردم کورد تحت هیچ شرایط و فشاری از حقوق، آزادی‌ها و دستاوردهای خود عدول نخواهند کرد.

/ا.م