مسرور بارزانی خطاب به جوانان: اکنون کوردستان از کل عراق آبادتر است

جشنواره‌ی "دیدار جوانان" امسال برای اولین بار در شهرستان دهوک برگزار می‌شود

اربیل (کوردستان ۲۴)– مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان، روز یکشنبه ٢١ اسفند ۱۴۰۱، هنگام حضور در اولین جشنواره‌ی "دیدار جوانان" در شهر دهوک گفت  کسی که از تاریخ خود اطلاع نداشته باشد، نمی‌تواند آینده‌ی بهتری برای خود بسازد.

نخست‌وزیر گفت که قبل از آزادی کوردستان، پیشمرگان آرزو داشتند اگر زیر یک تراشه چوب هم باشد در کوردستانی آزاد زندگی کنند. این در حالی است که اکنون کوردستان آزاد است و از همه‌ی عراق هم آبادتر است.

مسرور بارزانی در بخشی از این سخنان گفت: "ایام قیام کوردستان و آزادسازی شهرها و شهرستان‌های کوردستان را به همه‌ی مردم کوردستان تبریک می‌گویم. یادبود رهایی کوردستان از ستم  تحول بزرگی در زندگی همه‌ی مردم کوردستان بود. کسانی که قبل از قیام در عراق زندگی می‌کردند و آنهایی که در خارج از کشور آواره بودند، زندگی آوارگی و زیردستی را تجربه کردند."

 نخست‌وزیر در بخش دیگری از این سخنان به دوران قبل از آزادی کوردستان پرداخت و گفت: "به یاد دارم بارها که با دوستان و پیشمرگه ها می‌نشستیم، می‌گفتند  کاش به کوردستان برمی‌گشتیم و آزادانه حتی زیر یک تراشه چوب زندگی می‌کردیم. خدا را شکر که به کوردستان برگشتیم و اکنون کوردستان از همه‌ی عراق آبادتر است."

مسرور بارزانی خطاب بە نسل حاضر تصریح کرد کە "چند نسل بعد از قیام به دنیا آمدند، بزرگ شدند. به دانشگاه‌ها و کالج‌ها رفتند. اما بسیاری از آنان  رنج‌ها و مشقت‌ها را ندیده‌اند و ممکن است قدر این آزادی را ندانند. انشاءالله هرگز آن زندگی را که ما تحمل کردیم، آنان نخواهند دید. همیشه با افتخار زندگی کنید و کاری که همه‌ی ما باید انجام دهیم این است که باهم کار کنیم تا زندگی بهتری برای نسل‌های آینده فراهم کنیم."

نخست‌وزیر در بخش دیگر از این سخنان بر هوشیاری نسل جوان پرداخت و گفت: "کسی که با تاریخ خود آشنا نیست، نمی‌تواند آینده‌ی بهتری را برای خود بسازد. همه‌ی ما باید تاریخ خود را به یاد بیاوریم و ببینیم که از کجا شروع کردیم و به کجا رسیدیم؟ مشکلات زیادی وجود داشته است ما باید دلیل این مشکلات را بدانیم که چرا جلوی ما گرفته شده و مطالبات ما به‌درستی پاسخ داده نشده است؟ این تنها کار ما نیست، کار همه‌ی ما است. هر کس در خانواده‌اش باید به پسران و دخترانش یاد بدهد که پدرش زندگی پیشمرگی، بیماری و ستم را تحمل است واو باید این دستاورد را حفظ کند. دولت اقلیم کوردستان هم باید فرصت را برای جوانان فراهم کند تا آینده‌ی بهتری برای خود بسازند."

مسرور بارزانی در پایان این سخنان به دو شخصیت بزرگ تاریخ مبارزات پرداخت و گفت که "در  کوردستان من مرحوم بارزانی را تحسین می‌کنم نه به خاطر اینکه پدربزرگم است، بلکه مردی بود که جنبش ملی را در کوردستان پایه‌گذاری کرد و قیام‌هایش قیام سراسری بود.  نامش در هر چهار بخش کوردستان طنین‌انداز است و ما هم به وجود ایشان افتخار می‌کنیم. در سطح بین‌المللی، من گاندی را تحسین می‌کنم، زیرا او یکی از کسانی بود که در برابر ظلم ایستاد و راه رهایی مردم خود را در کمک نکردن به دشمنش یافته بود."

/ا.م