مسرور بارزانی: السودانی می‌خواهد مشکلات بین اقلیم کوردستان و دولت فدرال بر طبق قانون اساسی حل شوند

در نشست هیئت دولت اقلیم کوردستان موضوعات سفر السودانی به کوردستان، لایحه‌ی بودجه‌ی عراق و درآمدهای اقلیم کورستان مورد گفتگو قرار گرفت

اربیل(کوردستان۲۴)- هیئت دولت اقلیم کوردستان روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ به ریاست مسرور بارزانی تشکیل جلسه داد

بر اساس بیانیه دولت اقلیم کوردستان، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر عراق گفت که در دیدار با نخست‌وزیر عراق درباره‌ی چند موضوع بحث و گفتگوی صریح صورت گرفت و نخست‌وزیر عراق فدرال بر طوق و حل مشکلات بر طبق قانون اساسی عراق فدارل تمایل قوی دارد.

متن بیانیه‌ی دولت اقلیم کوردستان در مورد نشست روز چهارشنبه به این شرح است:

هیئت دولت اقلیم کوردستان امروز چهارشنبه ٢٤ اسفند ١٤٠١ به ریاست نخست‌وزیر مسرور بارزانی تشکیل جلسه داد.

نخست‌وزیر در در بخش اول این نشست به تشریح نتایج سفر دیروز هیئت عالی‌رتبه‌ی دولت فدرال به ریاست محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق به اقلیم کوردستان پرداخت.

نخست وزیر گفت که در مورد چندین موضوع به طور صریح به بحث و گفتگو پرداختیم و ما احساس کردیم که نخست وزیر فدرال تمایل زیادی به حل مسائل بر طبل قانون اساسی و توافق طرفین برای تشکیل دولت دارد.

نخست‌وزیر به نمایندگی از شورای وزیران از نخست‌وزیر فدرال و دولت عراق برای تکمیل مراحل استانی شدن حلبچه که مصادف با سالگرد حمله‌ی شیمیایی به حلبچه است، قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد کە این اقدام به شکوفایی و آبادانی حلبچه و بهبود ارائه‌ی خدمات در این استان بیانجامد. به همین منظور، نخست وزیر اقلیم کوردستان گفت که دیروز از نخست‌وزیر فدرال خواسته است تا به خانواده‌ی شهدا و قربانیان دست رژیم سابق عراق بر طبق قانون اساسی غرامت پرداخته شود.

در بخش دوم این نشست آخرین اقدامات برای تصویب قانون بودجه‌ی عمومی عراق توسط هیئت مذاکره‌کننده‌ی اقلیم کردستان ارائه شد.

نخست‌وزیر تأکید کرد همان‌طور که هماهنگی خوبی بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال در تهیه‌ی لایحه‌ی بودجه فدرال وجود داشت، باید هماهنگی خوبی  بین دو طرف برای اجرای احکام بودجه وجود داشته باشد و به درستی و به نحو احسن اجرا شود  که در خدمت همه‌ی اقلیت‌های عراقی باشد.

هیئت دولت از تصویب پیش نویس لایحه بودجه فدرال توسط هیئت دولت عراق استقبال می‌کند و با هماهنگی دولت فدرال، سازوکارها و اقدامات لازم برای اجرای مفاد این قانون به نفع اقلیم کوردستان و همه‌ی عراقی‌ها استقبال می‌کند

دولت اقلیم کوردستان از مجلس نمایندگان عراق می‌خواهد که به زودی این لایحه را تصویب کند تا در اسرع وقت اجرایی شود.

در بخش پایانی این نشست، وضعیت مالی فعلی دولت اقلیم کوردستان موردبحث و بررسی قرار گرفت و توصیه‌ها و پیش‌نهاد‌های لازم در خصوص نحوه‌ی افزایش درآمد عمومی، به‌منظور تأمین هزینه‌ها و پرداخت حقوق ماهانه‌ی کارکنان و مستمری‌بگیران در موعد مقرر، ارائه شد.

/ا.م