مسرور بارزانی: اقلیم کوردستان زمینه آن را دارد به مکانی برای پیشرفت اقتصادی تمام منطقه تبدیل شود

"آینده‌ای بسیار درخشان برای کوردستان می‌بینم"
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر اقلیم کوردستان، تاکید کرد که اقلیم زمینه آن را دارد به مکانی برای پیشرفت اقتصادی برای خود، عراق و همه منطقه تبدیل شود.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در مصاحبه‌ای ویژه، به برخی پرسش‌ها درباره طرح (حساب من) پاسخ داد.

- آیا شهروندان به نظام بانکی اعتماد دارند؟ دولت چگونه به آنان اطمینان می‌بخشد؟

متاسفانه تاکنون ما در اقلیم کوردستان یک نظام بانکی ثابت نداشته‌ایم، برخی موسسات مالی فعالیت بانکی داشته‌اند، اما یک نظام بانکی پیشرفته، چنانچه در کشورهای پیشرفته وجود دارد، در اقلیم کوردستان و حتی در سراسر عراق نداشته‌ایم. ما می‌خواهیم آن را ایجاد کنیم، هم با دولت عراق وارد مذاکره شده‌ایم، هم تلاش بسیاری داشته‌ایم که همکاری و هماهنگی در مورد آن بین اقلیم و دولت فدرال مطلوب باشد. از طرفی دیگر این نظام پیشرفته بانکی که در دنیا رایج شده است را در اقلیم کوردستان ایجاد کنیم و اقدامات لازم را برای آن انجام دهیم. همه چیز با قدم اول شروع می‌شود، ما آنچه را که در توان داشتیم انجام دادیم و ادامه خواهیم داد تا همه مردم کوردستان از این نظام بانکی بهرمند شوند و امیدوارم که در نتیجه تلاش‌ها، مردم اطیمنان حاصل کنند و بیشتر به آن روی آورند و از آن بهره بگیرند.

- آیا بانک‌های غیر دولتی هم می‌توانند این مسئولیت را به عهده بگیرند؟

ما به بخش خصوصی اعتماد داریم، بانک‌های غیر دولتی از بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفته‌اند و بین آنها و بانک مرکزی ارتباط مستقیم وجود دارد و ما در اجرای طرح خود از آن بانک‌ها بهره می‌گیریم، به این ترتیب بانک‌های غیردولتی می‌توانند در چارچوب مقررات بانک مرکزی و با پایبندی به آن، در اجرای طرح (حساب من) کوشا باشند.

- فواید این طرح برای شهروندان چیست؟

در همه جای دنیا مردم پولهایشان را در بانک نگهداری می‌کنند، چون برای حفظ آن بیشتر به بانک اعتماد دارند، از طرفی دیگر از خدمات مختلف بانکی از جمله سود دهی، وام، دریافت حقوق در زمان معین، دسترسی به پول در هر جای دنیا  بهرمند می‌شوند. شهروندان دنیای پیشرفته از چنین خدماتی بهرمند هستند که تا کنون ما از آن محروم بوده‌ایم. این اولین قدم ما است که برداشته‌ایم و من فکر می‌کنم که جهشی بزرگ در مسیر احیای اقتصادی و خدمت به شهروندان است. از طرفی دیگر در امر شفافیت و در ممانعت از پولشویی و بسیاری مسائل دیگر به دولت کمک خواهد کرد.

- آیا ایجاد این سیستم جدید بانکی به روند اصلاحات ارتباط دارد؟

اگر اقتصاد کشوری کاملا به نقدینگی متکی باشد، کنترل مبادلات پول نقد بسیار دشوار است، ما در نظر داریم با استفاده از نظام الکترونیکی، آن را تحت نظارت دولت درآوریم و این فقط اقلیم کوردستان را در بر نمی‌گیرد بلکه عراق را هم در بر می‌گیرد و در واقع به یک شبکه بین‌المللی مرتبط است که بر مبادلات ارز نظارت دارد. و هدف از این، ممانعت از مبادلات ارز نیست بلکه فراهم کردن امکان استفاده بدون واسطه و شفاف از آن است، خوب ما هم که از اصلاحات سخن به میان آورده‌ایم، هدفمان خدمت بیشتر و ارائه تسهیلات بیشتر به مردم است، فکر می‌کنم که این روند در راستای اصلاحات، هم به مردم و هم به دولت کمک می‌کند، و هم از لحاظ نظارت بین‌المللی اقلیم کوردستان می‌تواند به سطحی بالاتر ارتقا یابد و از مبادلات نقدی فاصله بگیرد.

- جابه‌جایی نظام الکترونیکی و نظام نقدی، چگونه به اقتصاد اقلیم و دولت کمک می‌کند؟

اگر بتوان به جای مبادله نقدی از سیستم الکترونیکی بهره گرفت، هم به شهروندان و هم به دولت کمک بسیاری شده است و مشکلات مربوط به مبادله نقدی تا حدود زیادی حل می‌شوند. در نظام پیشرفته بانکی، نظام اعتباری جایگزین نظام نقدی می‌شود که خود باعث افزایش گردش اعتبار شده و در نهایت برای شهروندان و دولت نیز منفعت دارد و از لحاظ امنیتی هم معتبرتر است. این نظام در سراسر جهان رایج شده، حتی پیشرفت بیشتری هم داشته و به مرحله مبادله الکترونیکی از طریق تلفن هوشمند رسیده است که ما در اقلیم کوردستان در آغاز راه آن هستیم. پس از برداشتن این گام، ورود به مراحل بعدی آسان خواهد بود، در حال حاضر دولت با همکاری بانک‌ها برای توسعه این روند تلاش می‌کند.

- شاید پرداخت حقوق به شیوه دیجیتالی برای شماری از شهروندان مشکلاتی ایجاد کند، برای مشکلات پیش رو چه تمهیداتی در نظر دارید؟

طرح فعلا به طور آزمایشی برای ٨٥٠ کارمند اجرا شده است و بعد گسترش می‌یابد و در طول دو سال تکمیل می‌شود، ما در این مدت زمان کارهای لازم را برای ایجاد ئای تی ام و دستگاه‌های خودپرداز در سراسر اقلیم انجام می‌دهیم و نحوه استفاده از آن نیز به مردم آموزش داده می‌شود، امیدوارم که بخش خصوصی نیز در این مهم با دولت همکاری کند.

- در این مرحله آزمایشی فقط با دو بانک هماهنگی شده است، آیا در شش ماه آینده شمار بانک‌ها افزایش می‌یابد؟

همانطور که اشاره کردم ما در حال حاضر از آن به عنوان (طرح) یاد می‌کنیم و کار را با دو بانک آغاز کرده‌ایم که زمینه کار با آنها بیشتر مساعد بوده است، اما در شش ماه آینده امکان مشارکت برای بانک‌های دیگر هم فراهم می‌شود و شهروندان، خود انتخاب می‌کنند که در چه بانکی حساب باز کنند، دولت از کل روند حمایت می‌کند.

- موفقیت‌آمیز بودن این روند چه هدفی را متحقق می‌کند؟

هدف ما این است که اقتصاد کوردستان را احیا کنیم و کوردستان مراحل بسیار پیشرفته‌تر را طی کند، هدف ما فقط پرداخت حقوق نیست، می‌خواهیم یک زیرساخت اقتصادی قوی بسازیم که این طرح به آن کمک می‌کند، به این ترتیب به آینده‌ای روشنتر، درخشانتر و اقتصادی بهتر چشم دوخته‌ایم. این نظام حتی به سرمایه‌گذاران خارجی هم کمک می‌کند، اگر ما دارای یک نظام اقتصادی پیشرفته و یک نظام بانکی منظم باشیم، به چگونی مشارکت دیگران در اقتصاد اقلیم هم کمک کرده‌ایم، ایجاد این زیرساخت اقتصادی برای پیشرفت اقتصادی اقلیم کوردستان یک ضرورت است و ما برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

- این دوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من فکر می‌کنم که کوردستان تمامی شرایط تبدیل شدن به یک اقتصاد پیشرفته را دارد، اگر به کشورهای دیگر بنگریم، می‌بینیم که کشوری چون سنگاپور فقط از راه پیشبرد نظام بانکی خود و مبارزه با فساد توانسته است از کشوری بسیار فقیر به کشوری بسیار پیشرفته تبدیل شود، چرا ما در کوردستان نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم؟ به نظر من می‌توانیم. کشوری چون کره جنوبی توانست از کشوری فقیر به کشوری بسیار پیشرفته تبدیل شود، کشورهای خلیج توانستند با ایجاد تغییراتی در نظام اقتصادی خود و در پیش گرفتن اصلاحاتی که ما هم در حال انجام آن هستیم پیشرفت کنند، من فکر می‌کنم که کوردستان نیز زمینه آن را دارد به مکانی برای پیشرفت اقتصادی نه فقط برای خود بلکه برای عراق و همه منطقه تبدیل شود، من آینده‌ای بسیار درخشان برای کوردستان می‌بینم.

- سخنان شما انگیزه می‌دهند، تا چه اندازه به اجرایی شدن افکارتان باور دارید؟

قبل از هر چیز به خودمان باور داریم، به تیمی که با ما کار می‌کنند باور داریم، با باور به رویایی که در سر داریم می‌توانیم ادامه دهیم و موانع را از سر راه برداریم، چرا که در برابر تلاش‌های ما تلاش‌هایی هم برای توقف ما وجود دارند، من از هموطنان می‌خواهم به ما اعتماد کنند، به خود و سرزمین خود باور داشته باشند، ما با همبستگی می‌توانیم بر همه مشکلات غلبه کنیم و کوردستان را وارد دوره‌ای کنیم که شایسته مردم آن است.

ب.ن