پرزیدنت مسعود بارزانی در گفتگو با المانیتور: ما نمی‌خواهیم شاهد هیچ تنشی میان کشورهای منطقه باشیم

"حملات{موشکی سال گذشته به اقلیم کوردستان} کاملاً ناروا، ناموجه و اتهامات بی‌اساس بود"

اربیل (کوردستان ۲۴)– پرزیدنت مسعود بارزانی در مصاحبه‌ای با وبگاه المانیتور که خلاصه‌ای از آن چهارشنبه‌شب۲۴ اسفند۱۴۰۱) در بخش کوردی وبگاه کوردستان ۲۴ منتشر شد، به دیدگاه خود در مورد انتخابات اقلیم کوردستان، تصویب لایحه‌ی بودجه‌ی عراق فدرال، ادامه‌ی حضور آمریکا در عراق، تعامل اقلیم کوردستان با کشورهای همسایه و  دیگر مسائل منطقه پرداخت.

در اقلیم کوردستان به‌جز برگزاری انتخابات پارلمانی گزینه‌ی دیگری وجود ندارد

پرزیدنت مسعود بارزانی در این مصاحبه گفت که "به‌جز برگزاری انتخابات در اقلیم کوردستان گزینه‌ی دیگری وجود ندارد و تأکید کرد که هیچ بهانه‌ای برای به تعویق انداختن این انتخابات وجود ندارد."

وی افزود: "هیچ گزینه، بهانه و دلیلی برای به تعویق انداختن انتخابات وجود ندارد. اگر هرکدام از جریان‌های سیاسی بخواهد مانعی برای برگزاری ایجاد کند، خود را منزوی کرده و انتخابات برگزار می‌شود".

پارلمان کوردستان
پارلمان کوردستان

 

اقلیم کوردستان از تصویب لایحه‌ی بودجه‌ی عراق استقبال می‌کند

پرزیدنت بارزانی در مورد سهم اقلیم کوردستان از بودجه‌ی عراق فدرال تصریح کرد که "این موضوع در گذشته به‌صورت ناعادلانه علیه اقلیم کوردستان مورداستفاده قرار گرفته است. من نمی‌گویم که ما تصمیمی که در باره‌ی بودجه گرفته شده، صد در صد مورد پسند من است، اما فکر می‌کنم تصمیم اخیر درباره‌ی بودجه اقدام مثبتی است."

بارزانی گفت که "از سال ۲۰۰۷، دولت اقلیم کوردستان آمادگی خود را برای تصویب لایحه‌ی نفت در مجلس نمایندگان اعلام کرده است. دولت‌های پیشین در بغداد یکی بعد از دیگری از این موضوع طفره رفته‌اند و ما تاکنون در مورد تصویب قانون نفت و گاز و دیگر قوانین معوقه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. "

نیشت هیئت دولت عراق به رایاست محمد شیاع السودانی
نیشت هیئت دولت عراق به رایاست محمد شیاع السودانی

 

ایالات‌متحده هنوز هم به منطقه اهمیت می‌دهد

بارزانی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع حضور آمریکا در عراق پرداخت و گفت: "اولویت‌های آمریکا ممکن است تغییر کرده باشد و چین و اوکراین در رأس برنامه‌های امنیت ملی آن قرار گرفته باشند. اما این بدان معنا نیست که آمریکا مسائل  مربوط عراق و خاورمیانه را جدی نمی‌گیرد». وی تصریح کرد که "نمی‌توان اوضاع فعلی را با وضعیت گذشته مقایسه کرد، اما آمریکا همچنان منطقه را جدی می‌گیرد."

بارزانی در خصوص دیدار اخیر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از کوردستان گفت: «لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که دوست خوب ماست. هفته‌ی گذشته به عراق سفر کرد."

بارزانی گفت: "آستین تأکید کرد که ایالات‌متحده به منطقه اهمیت می‌دهد و به روابط خود با سایر کشورها ادامه خواهد داد."

پرزیدنت بارزانی در مورد حضور داعش در عراق هشدار داد که "داعش همچنان به‌عنوان یک تهدید جود دارد."

پرزیدنت مسعود بارزانی و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا
پرزیدنت مسعود بارزانی و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا

 

نمی‌خواهیم خاک ما به تهدیدی برای امنیت همسایه‌ها تبدیل شود

بارزانی در مورد توافق اخیر ایران و عربستان گفت که  "ما نمی‌خواهیم شاهد هیچ تنشی بین کشورهای منطقه باشیم. ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم منطقه هستند." وی افزود: "توافق ایران و عربستان نشانه‌ی آن است که ایران از زبان ارعاب و تهدید به سمت گفت‌وگو و دیپلماسی ازجمله تحمل دیدگاه طرف‌های دیگر و حل مسائل از طریق درک متقابل حرکت می‌کند.

بارزانی درباره‌ی حملات موشکی ایران به اقلیم کوردستان در سال گذشته گفت: «حملات کاملاً ناروا، ناموجه و اتهامات بی‌اساس بود». وی افزود: «برخی از نهادهای ایرانی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های خود، به دنبال قربانیان خارجی هستند."

بارزانی تأکید کرد که" ایران همسایه‌ی ما است، ما نمی‌خواهیم با آنها تنش داشته باشیم و می‌خواهیم تا حد امکان روابط عادی داشته باشیم. ما بخشی از درگیری و  موضوع حل‌وفصل مسائل با ایران نیستیم و نمی‌خواهیم خاک ما به تهدیدی برای امنیت همسایه‌ها تبدیل شود."

ویلای شخصی کە سال گذشته مورد حمله‌ی موشک‌های دوربرد ایران قرار گرفت
ویلای شخصی کە سال گذشته مورد حمله‌ی موشک‌های دوربرد ایران قرار گرفت

 

پاسخ روشنی برای چگونگی آینده‌ی سوریه وجود ندارد

بارزانی در مورد اوضاع سوریه هم  گفت: «سوریه از سال ۲۰۱۱ با وضعیت جنگ و هرج‌ومرج مواجه بوده است که منجر به کشتار، آوارگی، پناهندگی و ویرانی عمومی شده است، اما هیچ نشانه‌ای از آنچه در آینده رخ خواهد داد، وجود ندارد"و " هیچ پاسخ درست و سیاستی روشن برای آینده‌ی سوریه وجود ندارد."

/ا.م