نخست‌وزیر در گفتگو با المانیتور: پیشرفت‌های بزرگی در مذاکرات با دولت فدرال حاصل شده است

مسرور بارزانی بر بازگشت وزرای اتحادیه‌ی میهنی به جلسات دولت تأکید کرد

اربیل (کوردستان ۲۴)- مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ از سوی وب‌سایت المانیتور منتشر شد، درباره‌ی اوضاع داخلی اقلیم کوردستان، روابط اربیل و بغداد، تروریسم و تغییرات اقلیمی و موضوعات حاد اقلیم کوردستان و منطقه اظهارنظر کرده است.

اتحادیه‌ی میهنی در مورد موضوع وحشت "هاوکار جاف" کمکی نکرده است

نخست‌وزیر در این گفتگو  پرونده‌ی یکی از افسران نیروهای امنیتی را دلیل ایجاد بن‌بست در روابط اتحادیه‌ی میهنی و پارت دمکرات دانست و  گفت که این بن بست را به ترور سرهنگ هاوکار عبدالله رسول (هاوکار جاف)، افسر آژانس امنیت و اطلاعات شورای امنیت اقلیم کوردستان مربوط است و گفت، اتحادیه‌ی میهنی کوردستان در مورد این پرونده از همکاری خودداری کرده است.

نخست‌وزیر در این مورد گفت که اتحادیه‌ی میهنی کوردستان برای منحرف کردن توجهات از این موضوع، سایر موضوعات مربوط به امور دارایی و تقسیم قدرت  را بیش‌ازحد بزرگنمایی کرد که پیش‌تر هم وجود داشت. وی تأکید کرد که اتحادیه‌ی میهنی باید به جای اختلاط همه‌ی مسائل باهم، بر حل مسائل سیاسی و مالی در چارچوب هیئت دولت تمرکز کند. وی در خصوص این پرونده تأکید کرد که باید از طریق مراجع قضایی و دستگاه قضایی به این پرونده رسیدگی شود.

دعوت رسمی برای بازگشت تیم اتحادیه‌ی میهنی به جلسات هیئت دولت

بارزانی گفت: من رسماً از تیم وزرای اتحادیه‌ی میهنی کوردستان درخواست کرده‌ام که به جلسات کابینه‌ی  دولت بازگردند و هرگونه نگرانی که دارند در نشست‌های کابینه مطرح بکند که مشکلات تنها از طریق گفتگو حل خواهند شد.  بارزانی گفت: «امیدوارم تیم وزرای اتحادیه‌ی میهنی کوردستان به دولت بازگردد و مسائل را از طریق گفتگو در شورای وزیران حل کند.

نخست‌وزیر در مورد تأثیر این اختلافات بر انتخابات تاکید کرد که انتخابات امسال باید برگزار شود و نباید هیچ موضوعی باعث به تعویق افتادن آن بشود.

در مذاکرات بودجه پیشرفت خوبی حاصل شده است

نخست‌وزیر در خصوص روابط بین اربیل و بغداد گفت که به ویژه پس از تصویب بودجه‌ی فدرال و حل‌وفصل موضوع سهم اقلیم کوردستان، فضای مثبتی در گفتگوهای دو طرف به وجود آمده است.

وی گفت: «پیشرفت‌های بزرگی در مذاکرات بودجه حاصل شده و  آنچه در بودجه گنجانده شده آن چیزی نیست که ما می‌خواستیم، اما بودجه بدی نیست و به نفع کل عراق است.

نخست‌وزیر همچنین با ابراز امیدواری درباره‌ی تصویب بودجه توسط پارلمان عراق گفت: تصویب این بودجه آغازی برای روابط سازنده‌ی بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال و همچنین بین بغداد و سایر استان‌ها برای بهبود اقتصاد خواهد بود.

عراق به قانون ملی نفت و گاز نیاز دارد

نخست‌وزیر در مورد مشکلات اربیل و بغداد در خصوص موضوع نفت گفت که بیشتر مشکلات در گذشته ناشی از انگیزه‌های سیاسی بوده و جو مثبت ایجاد شده در مذاکرات بودجه می‌تواند دستیابی به حصول توافق ملی  در پرونده‌ی نفت و گاز  را تسهیل بخشد.

وی افزود: در گذشته پیش‌نویس‌هایی وجود داشته است، اما به تصویب پارلمان عراق نرسیده و هیچ تعهدی برای اجرای آن ایجاد نشده است، بنابراین کلید حل این مشکل تصویب یک قانون ملی است که حقوق اقلیم کوردستان را دربر گرفته باشد.

کوردها و ایالات‌متحده ارزش‌های مشترکی دارند

نخست‌وزیر در خصوص روابط اقلیم کوردستان و ایالات‌متحده‌ی آمریکا، با تأکید بر اینکه کوردها و آمریکا دارای ارزش‌ها و اصول مشترک هستند، گفت: ما متحد طبیعی آمریکا هستیم و امیدواریم بیشتر از توسعه‌ی این روابط حمایت شود.

نخست‌وزیر همچنین با بیان اینکه آمریکا مشارکت مستقیم و مثبتی دارد، گفت بنابراین باید اعتماد بیشتری داشته باشد و موفقیت‌های اقلیم کردستان را ارتقا دهد و اقلیم کوردستان باید نمونه‌ای از نقش مثبت آمریکا در منطقه باشد.

مسرور بارزانی در این گفت‌وگو از نقش آمریکا در ۳۰ سال گذشته که منجر به دستاوردهای امروزی شده، قدردانی کرد و آن را نمونه‌ای موفق توصیف کرد.

نخست‌وزیر تاکید کرد که ایالات‌متحده نقش مهمی در آزادی عراق از سلطه‌ی یک رژیم دیکتاتوری وحشی ایفا کرد، اما با گذشت سال‌ها و کاهش سطح مشارکت، کاراکترهای دیگری  از غیبت آمریکا سوءاستفاده کردند که کمکی پیشرفت بیشتر عراق  نکرده است.

وی افزود: ما می‌خواهیم که ایالات‌متحده اقلیم کوردستان را به‌عنوان یک دوست و متحد قوی و قابل‌اعتماد ببیند که دارای ارزش‌ها و اصول مشترک با آمریکا است و بهای سنگینی برای این دوستی پرداخته‌ایم. بنابراین از نظر سیاسی، امنیتی و  اقتصادی نیاز به حمایت بیشتر داریم.

نخست‌وزیر گفت: فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری بیشتر توسط شرکت‌های آمریکایی در اقلیم کوردستان وجود دارد که به نفع دو طرف خواهد بود. به‌ویژه اینکه اقلیم کوردستان ازنظر منابع طبیعی و منابع انسانی غنی است.

چین به کل خاورمیانه نظر دارد

مسرور بارانی  با اشاره به امضای توافق میان عربستان و ایران گفت: دولت اقلیم کوردستان از هرگونه ابتکاری  برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند. ما برای رسیدن به صلح و گفتگو برای حل مسائل تلاش خواهیم کرد.

نخست‌وزیر همچنین گفت که چین به کل خاورمیانه نظر دارد و در حال گسترش حضور خود در برخی از کشورهای منطقه است. آن‌ها برای اجرای چند طرح  پیشنهادهایی هم بە اقلیم کوردستان ارائه کرده‌اند.

تهدید تروریسم در عراق و منطقه پابرجا است

نخست‌وزیر با اشاره به بهبود وضعیت امنیتی عراق و اقلیم کوردستان به دلیل تهدید تروریسم، بهبود روابط امنیتی اقلیم کوردستان و دولت فدرال را همچون گامی مثبت و خوب در جهت تثبیت امنیت  توصیف کرد.

نخست‌وزیر همچنین گفت که برای پایان دادن به تروریسم باید به ریشه‌های به وجود آمدن آن توجه شود کە تاکنون لاینحل مانده‌اند و تأکید کرد که  فقر، بی‌عدالتی، نابرابری و عدم ارائه‌ی خدمات ایجاد محیط خوب برای زندگی مردم از عوامل ایجاد تروریسم هستند. بارزانی افزود: "اگر دولت نیازهای مردم خود را برآورده کند، به آنها توجه کند و به آنها گوش دهد، تمایلی به کمک به سازمان‌های تروریستی نخواهند داشت."

مسرور بارزانی می‌گوید برای ریشه کن کردن  ایدئولوژی افراط‌گرایی و تروریسم باید با ایجاد بینش دینی معتدل به مبارزه با آن بر خواست و برای همیشه آن را نابود کرد.

مسرور بارزانی در همین گفت‌وگو به برنامه‌ی کابینه نهم اقلیم کوردستان اشاره کرد و گفت که کابینه وی برنامه‌ی جامع اصلاحات و ایجاد شفافیت در هزینه‌ها و امور دولت را آغاز کرده است و تأکید کرد: "ما اقتصاد خود را با تمرکز بر توسعه‌ی بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری متنوع خواهیم کرد. همچنین اصلاحاتی را در هر دو بخش آموزش و بهداشت انجام خواهیم داد."

بارزانی گفت: ما خدمات را برای شهروندان دیجیتالی می‌کنیم و برای این منظور یک مرکز داده پیشرفته ساخته‌ایم که در مدت‌زمان کوتاهی تمام پروژه‌ها را به‌صورت الکترونیکی متصل می‌کند.

نخست‌وزیر در مورد تنوع اقتصادی گفت که دولت اقلیم کوردستان صادرات محصولات کشاورزی را گسترش داده است. ازجمله راه‌اندازی پروژه‌ی انار که صادرات انار ارگانیک داخلی به خارج از کشور به‌ویژه به بازارهای خلیج‌فارس به‌عنوان اولین صادرات محصولات کشاورزی از اقلیم کوردستان است.

/ا.م