پرزیندت بارزانی در مصاحبه با شرق‌الاوسط: هاشمی رفسنجانی از فدرالیسم برای عراق حمایت کرد

ایران موافق عملیات آمریکا برای سقوط صدام بود
پرزیدنت بارزانی و غسان شربل مدیر تحریریه‌ی شرق‌الاوسط
پرزیدنت بارزانی و غسان شربل مدیر تحریریه‌ی شرق‌الاوسط

اربیل (کوردستان ۲۴)- "غسان شربل" مدیر تحریریە‌ی روزنامه‌ی "شرق‌الاوسط" در بخشی از یک مصاحبه‌ی طولانی که با پرزیدنت مسعود بارزانی انجام داده است به موضع ایران در مورد تشکیل دولت فدرال در عراق و ایجاد دولت اقلیم کوردستان پرداخته است.

متن کامل مصاحبه‌ی پرزیدنت بارزانی در شماره‌ی روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ روزنامه‌ی شرق‌الاوسط منتشر شده است.

شرق الاوسط نوشته است که یک هیئت کورد در آوریل ۲۰۰۲ به‌طور محرمانه به آمریکا سفر کرد و در پایان همان سال کنگره‌ی اپوزسیون عراقی در لندن برگزار شد. عدم حضور حزب الدعوه و حزب کمونیست و بعثی‌های طرفدار سوریه در آن و ویژه  قدرت قابل‌توجه ایران در تأثیرگذاری بر برخی جریان‌های عراقی، مسعود بارزانی را بر آن داشت که برای اطلاع از موضع ایرانی‌ها به تهران برود.

شرق‌الاوسط به نقل از پرزیدنت بارزانی می‌نویسد: "تناقضاتی که در جریان مخالفت‌ها در لندن به وجود آمد، مرا به سفر به تهران ترغیب کرد. هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور بود. من علاقه‌مند بودم که موضع آنها را نه‌تنها در مورد جنگ آمریکا، بلکه در مورد فرمولی که برای ایجاد عراق فدرال مورد توافق قرار گرفت، بدانم که فرمول قانون اساسی برای اقلیم کوردستان است."

پرزیدنت بارزانی در ادامه می‌گوید که "رفسنجانی طبق معمول انعطاف‌پذیر بود و با در نظر گرفتن توازن قوا و منافع کشورش واقع‌بینانه صحبت می‌کرد. او گفت که سرنگونی صدام را یک پیروزی بزرگ می‌دانند، اما نمی‌توانند از عملیاتی که منجر به برکناری او شود حمایت عمومی کنند.

بارزانی می‌گوید: "رفسنجانی نیز از عراق فدرال حمایت کرد و این بخش از گفتگو برای ما بسیار مهم بود."

/ا.م