پرزیدنت بارزانی از سربرآوردن دوباره داعش هشدار داد

"قوی‌تر از گذشته"
پرزیدنت مسعود بارزانی، در هنگام مصاحبه با بی بی سی عربی
پرزیدنت مسعود بارزانی، در هنگام مصاحبه با بی بی سی عربی

اربیل (کوردستان٢٤) – پرزیدنت بارزانی، هشدار داد که در صورت خروج ائتلاف بین‌المللی از عراق، داعش "قوی‌تر" از گذشته سر بر می‌آرود.

پرزیدنت مسعود بارزانی، در مصاحبه‌‌ای که روز دوشنبه ٢١ مارس از شبکه بی بی سی عربی پخش شد، در پاسخ به مصاحبه‌گر بی بی سی درباره پیامدهای خروج احتمالی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش از عراق، اظهار داشت:" اگر نیروهای ائتلاف به طور کامل عقب‌نشینی کنند، من اطمینان دارم که داعش قوی‌تر از گذشته باز خواهد گشت".

گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه – داعش، در سال ٢٠١٧ با رشادت‌های نیروی پیشمرگ کوردستان، همکاری ارتش عراق و پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌المللی، در میدان‌های جنگ شکست خورد. به رغم این شکست، بقایای آن گروه همچنان در برخی مناطق دست به حملات پراکنده علیه مردم غیرنظامی و پایگاه‌های نظامی می‌زنند.

پرزیدنت بارزانی تاکید کرد:"حتی کسانی که خواستار خروج نیروهای ائتلاف هستند، این واقعیت را می‌دانند که داعش دوباره سر بر می‌آورد".

این در حالی است که ماموریت نیروهای ائتلاف، در طول نبرد سه ساله با داعش، به آموزش، مشاوره، کمک نظامی و ارائه پشتیبانی هوایی به نیروی پیشمرگ و ارتش عراق، تغییر یافته است.

ائتلاف در واکنش به درخواست‌های مکرر برای پایان دادن به ماموریت خود در عراق که از سوی شبه‌نظامیان و سیاستمدارانی که وابسته به ایران دانسته می‌شوند، اعلام کرده‌ است؛ به اصرار دولت عراق به حضور در این کشور ادامه می‌هند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در اواسط ژانویه، در مصاحبه با وال استریت ژورنال، تاکید کرد که حضور نیروهای ائتلاف در کشورش "ضروری است".

پس از عملیات ژانویه ٢٠٢٠ آمریکا که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی و ابو مهدی مهندس، همرزم عراقی وی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد شد، جریان‌های مورد حمایت ایران در مجلس نمایندگان عراق، در نشستی به اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، رای دادند.

ب.ن