کنفرانس جهانی آب‌وهوا با حضور نمایندگان کشورهای جهان در نیویورک آغاز می‌شود

عراق و اقلیم کوردستان براثر بستن سرچشمه‌ی منابع آبی از سوی کشورهای همسایه دست‌به‌گریبان بحران شدیدتری هستند
آثار خشک‌سالی در عراق
آثار خشک‌سالی در عراق

اربیل (کوردستان ۲۴)- سازمان ملل متحد در آستانه‌ی برگزاری اجلاس بزرگ در نیویورک در گزارشی نسبت به بحران جهانی آب و وخیم تر شدن وضعیت کم‌آبی به دلیل مصرف بیش از حد و تغییرات اقلیمی هشدار داده است.

اجلاس بزرگ سازمان ملل در حوزه‌ی «آب» از امروز "چهارشنبه ٢فروردین" با حضور هزاران نماینده از نهادها و نمایندگی‌های کشورهای مختلف از سراسر دنیا در نیویورک آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

گزارش مشترک «آب» سازمان ملل و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) می‌گوید، جهان کورکورانه در مسیر خطرناکی از «مصرف بی‌رویه و توسعه بیش‌ازحد» است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، هم گفت، آب، این منبع «حیات بشر» به دلیل «استفاده‌ی ناپایدار آب، آلودگی و گرمایش کنترل نشده جهانی» در حال از بین رفتن است.

در این گزارش تصریح شده است که در حال حاضر در «حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای تنش آبی بالا یا بحرانی هستند.»

این گزارش می‌افزاید بیش از ۳٫۵ میلیارد نفر حداقل یک ماه در سال در شرایط تنش آبی زندگی می‌کنند.

به باور محققان و کارشناسان، ناامنی منابع آبی برای نیازهای بشر ازجمله تولید مواد غذایی و تولید برق با انرژی آبی که یکی از راه‌های مهم کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است، یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

محققان و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در مناطقی نظیر شاخ آفریقا که کاهش بارندگی به خشک‌سالی‌های طولانی و شدید منجر می‌شود ثبات سیاسی به خطر خواهد افتاد و بحران‌هایی نظیر جنگ، مهاجرت گسترده و قحطی و گرسنگی میلیون‌ها نفر در پیش خواهد بود.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که ۳٫۲ میلیارد نفر در مناطق روستایی و کشاورزی زندگی می‌کنند که با کمبود و یا کمبود شدید منابع آب روبرو هستند.

مجمع جهانی اقتصاد ابراز امیدواری کرده است که کنفرانس آب سازمان ملل همچون معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ بتواند حمایت تمامی کشورهای جهان برای حل بحران آب را جلب کند.

این در حالی است کە ایران در سال‌های اخیر خشک‌سالی‌های پی‌درپی تجربه کرده، به‌گونه‌ای که گفته می‌شود در نیم‌قرن گذشته مشابهش به ثبت نرسیده بوده است.

در عین حال جغرافیای ایران دستخوش آثار تغییر اقلیم نیز بوده است. تا آنجا که محمدرضا کاویانپور، رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو چندی قبل به ایرنا گفت: «تغییر اقلیم سبب شده از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ پوشش سطحی یخچال‌های طبیعی کشور که منبع تأمین آب رودخانه‌ها هستند، حدود ۵۰ درصد کاهش یابد.»

این وضع در کشوری رخ داد که اقلیمی خشک و نیمه‌خشک دارد و متوسط بارش در آن ۲۵۰ میلی‌متر حدود یک‌سوم متوسط جهانی است.

در ابتدای همین زمستان نیز اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران گفته بود: «حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند.»

رئیس جمهور عراق نیز روز گذشته به‌منظور شرکت در کنفرانس جهانی آب عازم نیویورک شد.

علاوه بر تأثیرگذاری تغییرات اقلیمی بر عراق و اقلیم کوردستان، بستن سرچشمه‌های منابع آبی از سوی ایران و ترکیه بحران آب در عراق و اقلیم کوردستان را دوچندان کرده است.

/ا.م