ریاض و تهران فرا رسیدن رمضان را به هم تبریک گفتند

"برای بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک بین دو کشور زمینه‌سازی می‌شود"
از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران
از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران

اربیل (کوردستان٢٤) – قرار است وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران در آینده‌ای نزدیک با هم دیدار کنند، دیداری که مقامات سعودی آن را گام بعدی برای به هم نزدیک شدن دو کشور، توصیف کرده‌اند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به یکدیگر تبریک گفته‌اند.

در بیانیه آمده است:" دو وزیر توافق کرده‌اند که به زودی دیداری دوجانبه برگزار کنند تا زمینه برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها، بین دو کشور فراهم شود".

مقامات سعودی گفته‌اند که دیدار پیشبینی شده وزرای خارجه، گام بعدی برای به هم نزدیک شدن دو کشور با میانجیگری چین است که در ١٠ مارس اعلام شد و هدف از آن بازگشت به روابط دیپلماتیک است که از هفت سال پیش قطع شده است.

روابط دیپلماتیک ریاض و تهران پس از حمله معترضان ایرانی به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در سال ٢٠١٦ و اعدام نمر باقر النمر روحانی شیعه توسط عربستان، قطع شد.

انتظار می‌رود دو کشور با توافق جدید، سفارت‌ها و نمایندگی‌های خود را ظرف دو ماه آینده بازگشایی کنند و قراردادهای همکاری امنیتی و اقتصادی را که بیش از ٢٠ سال پیش با هم امضا کرده‌اند، احیا کنند.

روز یکشنبه ١٩ مارس، یک مقام ایرانی اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور آن کشور به طور رسمی از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان برای سفر به ریاض دعوت شده است.

وزیر خارجه ایران نیز در همان روز به خبرنگاران گفت که دو کشور برای برگزاری نشستی بین دیپلمات‌های ارشد خود به توافق رسیده‌اند و سه مکان برای برگزاری نشست پیشنهاد شده است، بدون اینکه مکان‌ها را مشخص کند.

تنش‌زدایی بین عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و ایران که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ایش به شدت با دولت‌های غربی در تضاد است، امکان بهبود روابط در سراسر منطقه را که سال‌هاست با آشفتگی دست و پنجه نرم می‌کند، فراهم می‌سازد.

خبرگزاری فرانسه 

ب.ن