آغاز ماه رمضان در خاورمیانه

افزایش قیمت مواد غذایی و امید به صلح
یک زن فلسطینی در آغاز ماه مبارک رمضان در کمپ آوارگان جبلیه، شمال نوار غزه، از دخترش در کنار هلال ماه تزئینی در بازار عکس می‌گیرد _ عکس؛ آسوشیتد پرس
یک زن فلسطینی در آغاز ماه مبارک رمضان در کمپ آوارگان جبلیه، شمال نوار غزه، از دخترش در کنار هلال ماه تزئینی در بازار عکس می‌گیرد _ عکس؛ آسوشیتد پرس

اربیل (کوردستان٢٤) – آغاز ماه رمضان در خاورمیانه همزمان است با تلاش‌ها برای بهبود اوضاع سیاسی منطقه، اگرچه بسیاری از کشورها از افزایش قیمت مواد غذایی لازم برای این ماه مبارک، رنج می‌برند

امروز پنجشنبه، اولین روز ماه مبارک رمضان است و صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان، دوره چهار هفته‌ای عبادت را آغاز کردند.

رمضان درحالی آغاز می‌شود که بسیاری از کشورها و دولت‌ها در سراسر خاورمیانه، گام‌های اولیه را برای پایان دادن به درگیری‌ها و بحران‌های پایدار برمی‌دارند، بحران‌هایی که به دلیل جنگ پرهزینه اوکراین و زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه، حادتر شده‌اند.

در طول چهار هفته آینده، صدها میلیون مسلمان از صبح تا غروب از خوردن غذا و آشامیدن آب پرهیز خواهند کرد و با اذان غروب با خانواده و دوستان خود برای صرف افطار دور هم جمع می‌شوند. از دیدگاه اسلام، روزه‌د‌اری مومنان را به خدا نزدیکتر می‌کند و رنج فقرا را یادآور می‌شود.

در پایتخت سودان، خانواده‌ها از هفته‌ها قبل غذاهای ویژه این ماه را آماده می‌کنند تا برای افطار صرف شوند و معروفترین آن غذایی است به نام "آسیدا" که به همراه نوشیدنی تخمیر شده‌ای به نام "تلخ و شیرین" صرف می‌شود و قدمت آن به نسل‌ها قبل برمی‌گردد.

در ماه رمضان کسانی که توانایی مالی ندارند، می‌توانند به طور رایگان به غذا دسترسی پیدا کنند و مردم خیرخواه و سازمان‌‌های خیریه برای فقرا غذا تامین می‌کنند.

صدقه یکی دیگر از ارکان پنج گانه دین اسلام است.

آغاز ماه رمضان در سودان همزمان است با نزدیک شدن یک دوره سیاسی جدید، این کشور از زمان کودتای اکتبر ٢٠٢١ در هرج و مرج سیاسی به سر می‌برد.

ارتش حاکم بر کشور و سایر نیروهای سیاسی در اوایل این هفته وعده دادند که قبل از پایان ماه رمضان، یک دولت انتقالی جدید تشکیل دهند، اگرچه بسیاری از جریان‌های عمده سودان این اقدام را رد می‌کنند.

در این بلاتکلیفی، بیشتر سودانی‌ها از افزایش هزینه‌های زندگی شکایت دارند.

 نمازگزاران مسلمان در آستانه اولین روز ماه مبارک رمضان در مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه _ عکس؛ آسوشیتد پرس
نمازگزاران مسلمان در آستانه اولین روز ماه مبارک رمضان در مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه _ عکس؛ آسوشیتد پرس

از طرفی دیگر رهبران اسرائیل و فلسطین در این هفته متعهد شدند که با آغاز ماه رمضان، پس از ماه‌ها خشونت مرگبار در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، تنش‌ها را کاهش دهند. رمضان امسال، مصادف با عید فصح یهودیان است که خود موجب نگرانی در مورد احتمال وقوع درگیری شده است، زیرا تعداد زیادی از یهودیان و مسلمانان در این دوره به شهر قدیمی اورشلیم می‌روند.

از غزه تا خارطوم و تونس تا صنعا، افزایش قیمت‌ها روزه‌داران را نگران کرده است. کشورهای عربی همچنان از پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین رنج می‌برند، به ویژه که بسیاری از آنها به واردات غلات از شرق اروپا متکی هستند.

در بازار پرجنب‌وجوش باب‌الفلاح تونس، افزایش قیمت‌ها باعث شده که خریداران نتوانند همچون سال‌های گذشته مواد غذایی ماه رمضان را به طور دلبخواه خریداری کنند.

در صنعا، پایتخت جنگ‌زده یمن، هنوز اوضاع ناروشن است و مردم باید برای خرید نیازمندی‌های اولیه خود بسیار تلاش کنند. جنگ داخلی و ویرانگر این کشور که اکنون وارد نهمین سال خود شده است، بیش از ١٥٠ هزار نفر کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را به آستانه قحطی کشانده است.

این در حالی‌ است که رهبران سیاسی و دیپلمات‌ها به تلاش‌های جدید برای رسیدن به صلح در روزهای منتهی به ماه رمضان، به ویژه بین دو ابرقدرت و رقیب منطقه، ایران و عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده‌اند. این دو در جنگ یمن روبروی هم ایستاده‌اند، اما به رغم نزدیکی اخیر بین آنها، هنوز هم درگیری‌های پراکنده در سراسر یمن ادامه دارند. در اوایل هفته جاری در یمن دست‌کم ١٦ نفر کشته شده‌اند.

فلسطینی‌ها در آغاز ماه مبارک رمضان، درست خارج از شهر قدیمی اورشلیم، کنار چراغ‌های تزئینی دور هم جمع می‌شوند عکس – آسوشیتد پرس
فلسطینی‌ها در آغاز ماه مبارک رمضان، درست خارج از شهر قدیمی اورشلیم، کنار چراغ‌های تزئینی دور هم جمع می‌شوند عکس – آسوشیتد پرس

در جنوب ترکیه و شمال غربی سوریه نیز ویرانی‌های ناشی از زمین‌لرزه ماه گذشته، شاید سخت‌ترین چالش را ایجاد کند.

مقامات ترکیه می گویند که در اثر زمین‌لرزه صدها مسجد ویران شده و یا آسیب دیده‌اند و اکنون ده‌ها هزار نفر در چادرهای موقتی نماز می‌خوانند.

در شمال غربی استان ادلب - آخرین منطقه تحت محاصره شورشیان سوریه - تعداد کمی از خانواده‌ها هنوز توان لازم آماده شدن برای ماه رمضان را دارند.

روزه‌ گرفتن بر هر فرد مسلمانان سالم واجب است و فقط زنان باردار یا شیرده، افراد مریض و نابالغ را شامل نمی‌شود.

آسوشیتدپرس

ب.ن