لوید آستین: حملات تلافی جویانه به مواضع ایران در سوریه به دستور جو بایدن انجام شده‌اند

"در صورت نیاز حملات بیشتری انجام می‌دهیم"
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا - عکس؛ آسوشیتدپرس
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا - عکس؛ آسوشیتدپرس

اربیل (کوردستان٢٤) – پنتاگون، می‌گوید که حمله پهپادی با منشاء ایرانی به مواضع خود در سوریه را تلافی کرده است و در صورت نیاز می‌توانند حملات بیشتری انجام دهند.

وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون، اعلام کرد که در پی حمله روز پنج‌شنبه یک پهپاد با منشاء ایرانی به پایگاه نیروهای ائتلاف بین‌المللی در شمال شرق سوریه، یک پیمانکار آمریکایی کشته، پنج سرباز و یک پیمانکار آمریکایی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که اواخر روز پنج‌شنبه منتشر شد، اظهار داشت که نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده در یک "حمله‌های هوایی دقیق" علیه تاسیسات گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران در شرق سوریه، حمله پهپادی را تلافی کرده‌اند.

آستین تاکید کرد:" حملات هوایی در پاسخ به حمله امروز و همچنین مجموعه‌ای از حملات اخیر علیه نیروهای ائتلاف در سوریه" توسط گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران، انجام شد.

شب گذشته، ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شدند که نشان می‌دهند انفجارهایی در دیرالزور سوریه، استان استراتژیک هم مرز با عراق و دارای میادین نفتی، وقوع یافته‌اند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در هنگام بازدید از پیش اعلام نشده از پایگاه نظامی کشورش در شمال شرق سوریه – عکس؛ رویترز / ٤ مارس ٢٠٢٣
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در هنگام بازدید از پیش اعلام نشده از پایگاه نظامی کشورش در شمال شرق سوریه – عکس؛ رویترز / ٤ مارس ٢٠٢٣

دیرالزور از سوی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران و نیروهای سوری کنترل می‌شود، این منطقه‌ در ماه‌های اخیر مورد حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته و گفته می‌شود که مسیرهای تدارکاتی ایران در حملات هدف گرفته شده‌اند.

سپاه پاسداران ایران، که تحت فرماندهی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد، مظنون به انجام حملات پهپادی در سراسر خاورمیانه است.

روسیه به استفاده از پهپادهای ایرانی در حملات به مناطقی از اوکراین متهم است، اما ایران تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است، با اینحال کشورهای غربی قطعات پهپادهای سرنگون شده در اوکراین را به تهران نسبت داده‌اند.

حمله تلافی‌ جویانه آمریکا به نیروهای وابسته به ایران در دیرالزور، تلاش‌های اخیر برای کاهش تنش‌ها در منطقه را تهدید می‌کند، عربستان سعودی و ایران در تلاش برای بازگشایی سفارتهای خود در پایتخت‌های یکدیگر هستند. عربستان همچنین قصد بازگشایی سفارت خود در سوریه را دارد، کشوری که به دلیل قرار گرفتن در جبهه ایران روابطش با عربستان تیره شد.

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، هشدار داده است که نیروهای آمریکایی در صورت نیاز می‌توانند حملات بیشتری علیه نیروهای وابسته به ایران انجام دهند.

سوریه
سوریه

لوید آستین نیز تاکید کرد که او مجوز حملات تلافی جویانه را به دستور جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده صادر کرده است.

بایدن پیش از این نیز دستورات مشابه علیه مواضع ایران در سوریه را صادر کرده است.

آستین افزود:"همانطور که رئیس جمهور به صراحت گفته است، ما تمام اقدامات لازم را برای دفاع از مردم خود انجام خواهیم داد و همیشه در زمان و مکان انتخابی خود به حملات پاسخ می‌دهیم... هیچ طرف مهاجمی از مجازات در امان نخواهد ماند".

وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرده است که دو تن از سربازان مجروح در حمله اخیر، در محل مداوا شده‌اند و سه تن دیگر و پیمانکار مجروح به مراکز درمانی در عراق منتقل شده‌اند.

نیروهای آمریکایی در سال ٢٠١٥ وارد سوریه شدند و رهبری نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را به عهده داشته‌اند، ایالات متحده همچنان از پایگاه خود در نزدیکی حسکه در شمال شرق سوریه که مورد حمله پهپادی اخیر قرار گرفت، محافظت می‌کند. حدود ٩٠٠ سرباز و پیمانکار آمریکایی در سوریه حضور دارند.

آسوشیتدپرس

ب.ن