آسوشیتدپرس: اقلیم کوردستان پس از سقوط رژیم بعث به طوری چشمگیر پیشرفت کرده است

کوردها موقعیت سیاسی خود را تقویت کرده‌اند
مرکز اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان
مرکز اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)- بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، اقلیم کوردستان در ۲۰ سال گذشته به‌طور چشمگیری  پیشرفت کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی وضعیت اقلیم کوردستان را با سال‌های قبل از  ۲۰۰۳ میلادی مقایسه کرده و نوشته است که این تاکنون به خوبی پیشرفت کرده است. 

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که طی ۲۰ سال گذشته، اربیل توسعه‌ی سریعی داشته است. به‌ویژه جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها که بر اساس طرح‌های آمریکایی ساخته شده‌اند و در دو طرف جاده‌ها می‌توان رستوران‌های فست فود و ساختمان‌های بلند را مشاهده کرد.

بر اساس این گزارش، ۲۰ سال پیش اربیل فرودگاه نداشت و ارتباطش با دنیا برقرار نبود و پس از جنگ آزادی عراق در سال ۲۰۰۳ و سقوط رژیم صدام حسین، فرودگاهی در این شهر ساخته شد و تغییرات بسیاری نمایان شد.

در این گزارش همچنین آمده است که کوردها ذینفعان اصلی سقوط رژیم صدام حسین بودند و پس از سال ۲۰۰۳، کوردها موقعیت سیاسی خود را تقویت کرده و سرمایه‌گذاری خارجی را به اقلیم کوردستان جذب کردند و گام‌های بلندی در راستای ایجاد شهری آباد برداشته شد.

آسوشیتدپرس در ادامه‌ی این گزارش به گذشته‌ی کوردها پرداخته و نوشته است که کشورهای غربی در پی جنگ جهانی اول در معاهده‌ی "سِوِر" قول دادند یک دولت مستقل برای کوردها تشکیل بدهند، ما کوردستان را بین ایران، عراق، ترکیه و سوریه تقسیم کردند و پس‌ازآن خیزش‌ها کوردها در این چهار کشور آغاز شد.

این خبرگزاری نظر هوشیاری زیباری اولین وزیر خارجه‌ی عراق بعد از ٢٠٠٣ را جویا شده است. زیباری می‌گوید، "ما نهادهای همچون پارلمان دو لت اقلیم کوردستان را ایجاد کردیم و در کنار آن جنگ داخلی اقلیم کوردستان هم وجود داشت که بر آن غلبه کردیم."

زیباری افزود: "تغییر حکومت در بغداد منافع زیادی برای منطقه به همراه داشته است."

وزیر پیشین امور خارجه‌ی عراق همچنین می‌گوید: " بعد از سال ۲۰۰۳، کوردها قصد داشتند یک کشور دموکراتیک در عراق برپا کنند و خودشان هم داری حق تعیین سرنوشت باشند. پس از سقوط صدام حسین، ما به اهداف خود رسیدیم و به یک گروه نیرومند در بغداد تبدیل شدیم. "

/ا.م