وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی ایران به ادامه‌ی درگیری‌ها در سوریه واکنش نشان دادند

جو بایدن: در صورت لزوم آمریکا آماده‌ی حملات بیشتر است
ادامه‌ی درگیری‌های ایران و آمریکا در سوریە
ادامه‌ی درگیری‌های ایران و آمریکا در سوریە

اربیل (کوردستان۲۴)- رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال نامه‌ای به کنگره درباره‌ی صدور فرمان حمله به پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت سپاه در سوریه گزارش داد

مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران هم ضمن حمایت از نظامیان حامی این کشور در سوریە، حضور نظامی آمریکا در این کشور را غیرقانونی توصیف می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲، با ارسال نامه‌ای به کنگره از دستور خود برای حمله هوایی تلافی‌جویانه به پایگاه‌های گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران در سوریه دفاع کرده و نوشت "این حملات به‌منظور حفاظت و دفاع از امنیت پرسنل‌مان، مختل کردن مجموعه حملات مداوم علیه ایالات‌متحده و متحدان ما و ترساندن و مقابله با ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به این کشور برای انجام حملات بیشتر" صورت گرفت.

بایدن افزود که حملات آمریکا با هدف "ایجاد بازدارندگی، محدود کردن خطر تشدید تنش و جلوگیری از بروز تلفات غیرنظامی" انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران: آمریکا برای غارت انرژی و غلات سوریه در این کشور حضور دارد

خبرگزاری تسنیم، به نقل از ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران گزارش کرد که "استمرار حضور غیرقانونی نظامی آمریکا و اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه و حمله به اهداف مختلف در این کشور، نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی این کشور است."

وی تصریح کرد ادعای آمریکا مبنی بر حضور در سوریه برای مبارزه با داعش که خود در ایجاد آن نقش اساسی داشته است، صرفاً بهانه‌ای برای ادامه اشغالگری و غارت ثروت‌های ملی سوریه ازجمله منابع انرژی و غلات این کشور است.

کنعانی گفت: "هرگز فراموش نخواهد شد که سردار سلیمانی و مستشاران ضد تروریسم ایرانی، نقش مهمی در مبارزه با تروریسم کنار نیروهای مسلح و ملت سوریه داشته‌اند و اکنون نیز مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست دولت سوریه و با هدف کمک به این کشور برای مبارزه با تروریسم در سوریه حضور دارند و در جهت کمک به برقراری صلح و ثبات و امنیت پایدار، کنار سوریه خواهند بود."

ناصر کنعانی، سخگوی وزارت خارجه‌ی ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران

 

پافشاری ایران بر حضور نظامی در سوریه

 کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مشارکت ایران در حمله به پایگاه‌های آمریکا گفت: "آمریکا تلاش دارد با فرافکنی و فرار از تبعاتی که اشغال غیرقانونی بخشی از خاک سوریه متوجه نیروهای نظامی این کشور می‌کند، اتهاماتی را متوجه ایران نماید که واقعیت ندارد.

بیشتر بخوانید: تنش میان نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و گروه‌های نزدیک به ایران در سوریه افزایش یافته است

خسروی تأکید کرد: واشنگتن نمی‌تواند با ایجاد بحران‌های تصنعی و دروغ‌پردازی، مقابله طبیعی و قانونی کشورهای اشغال‌شده با نیروهای نظامی آمریکا را به کشورهای دیگر منتسب کند. ایران برای مقابله با تروریسم وابسته و ایجاد امنیت پایدار در سوریه، هزینه‌های زیادی را متحمل شده و با هرگونه اقدامی که ثبات در این کشور را با مخاطره روبه رو کند، مخالف است و با آن مقابله می‌کند."

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران
کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران

 

افزایش تلفات جانی شبه‌نظامیان

به گفته سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، آمار قربانیان شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه بعد از حمله ارتش آمریکا، به ۱۹ نفر رسیده است.

این سازمان همچنین رژیم اسد را به انتشار «دروغ‌های وقیحانه» درباره‌ی این حمله متهم کرد.

جو بایدن، رئیس جمهاری آمریکا

 

آمریکا در صورت لزوم آماده‌ی حملات بیشتر است

درحالی‌که جو بایدن پیش‌تر گفته بود ایالات‌متحده به دنبال درگیری نیست، شبکه‌ی خبری "سی‌ان‌ان" گزارش کرد که نامه‌ی بایدن به کنگره بخشی از قانون "اختیارات جنگی" است که رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که در ظرف ۴۸ ساعت پس از اجرای عملیات نظامی، کنگره را از این امر مطلع کند.

بایدن در نامه‌ی خود به کنگره حمله نظامی آمریکا را "مطابق با قوانین بین‌المللی و در راستای استفاده از حق ذاتی ایالات‌متحده برای دفاع از خود مطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد" خواند. به گفته‌ی او آمریکا "آماده‌ی انجام اقدامات بیشتر، در صورت لزوم و متناسب، برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر است."

/ا.م